Tuesday, January 21, 2020

भत्काउन जरुरी मनका छाउगोठ


भत्काउन जरुरी मनका छाउगोठ
चैत्र २०, २०७५रामेश्वरी पन्त
काठमाडौँ — अस्ति फागुन २३ गते प्रतिनिधिसभाको महिला तथा सामाजिक समितिले ‘छाउपडी प्रथा दुई महिनाभित्र निर्मूल गर्न’ सरकारलाई निर्देशन दियो छाउपडी जस्तो अमानवीय परम्पराबारे चासो राखेर जनप्रतिनिधिहरूले सम्बन्धित निकायहरूको ध्यानाकर्षण गराउनु सकारात्मक हो
समाजमा जरो गाडेको यस्तो कुसंस्कारलाई ‘दुई महिनाभित्र निर्मूल पार्न’ सम्भवचाहिँ होला त? छाउपडी यस्तो दीर्घरोग बनिसकेको छ, जसलाई न कुनै सरकारी आदेशले ठाउँको ठाउँ निर्मूल पार्न सक्छ, न संविधान र कानुनका ठेलीहरूले नै यसलाई ठेगान लगाउन सक्छन् छाउपडी एउटा मानसिकता हो यो दूषित मानसिकतालाई निमिट्यान्न पार्न मनो–सामाजिक शिक्षाको आवश्यकता पर्छ

प्रजनन उमेरका महिला हरेक महिना रजस्वला हुनुलाई ‘मासिक धर्म’ भनिन्छ यही मासिक धर्मलाई पाप वा अपवित्रताको संज्ञा दिई रजस्वला भएका महिलालाई अछूतको व्यवहार गरिने परम्पराको अत्यन्त निकृष्ट उदाहरण हो— छाउपडी, जुन मध्य तथा सुदूर पश्चिममा प्रचलित छ सृष्टि चक्रको महत्त्वपूर्ण प्रक्रिया महिलाको शरीरमा हुने मासिक स्रावलाई धर्म देवतासँग जोडेर डरलाग्दो अपराधका रूपमा परिभाषित गरिँदा ती क्षेत्रका महिला रजस्वलाको अवधिमा कष्टकर दिनचर्या बिताउन अभिशप्त छन्

त्यो समय घरबाट टाढाको असुरक्षित छाउगोठमा बस्न बाध्य हुनुपर्दा वर्षेनि कैयौं महिलाको मृत्यु हुने गरेको छ यस्ता घटनाले त्यो समाजलाई सचेत गराउन सकेको छैन छुई हुँदा घरभित्र पसे देउता रिसाएर अनिष्ट हुने भन्दै छाउगोठतिर हुत्याइएका छोरीबुहारी त्यहीँ निसासिएर वा सर्पले डसेर मर्दा, बलात्कारमापर्दा उनीहरूलाई अनिष्टकोआभास हुँदैन, न उनीहरूकादेउता रिसाउँछन्
नियमित जैविक प्रक्रियालाई धर्म, देउता र अनिष्टसँग जोडेर वर्षौंवर्षदेखि समाजमा थोपरिएको छाउपडी ‘क्रोनिक’ बनिसकेको छ चिकित्सा विज्ञानले हरेक रोगमा झैं यो सामाजिक–मानसिक रोगका लागि पनि अलग औषधी वा अलग उपचार पद्धतिको प्रयोग गर्नुपर्छ ‘दुई महिनाभित्र निमूल पार्नु’ भन्दैमा केही हुन्न

गलत उपचारले रोग बल्झिने मात्र नभएर झन् नराम्रो दुष्प्रभाव पर्ने सम्भावना हुन्छ सरकारले सिंहदरबारबाट आदेश दिनुको सट्टा छाउपडीग्रस्त
समाजका वडावडासँग समन्वयगरी मनोचिकित्सक वा मनोपरामर्शदाता खटाउनुपर्छ उनीहरूले घर–घर डुलेर रजस्वला वास्तवमा के हो यो अवस्थामा महिलालाई कसरी स्वस्थ,स्वच्छ र सुरक्षित राख्ने भन्नेज्ञान दिनुपर्छ अनि त्यहाँका पुरुषहरूका थिंगलबाट ‘देवता रिसाउने डर’ लाई पनि बाहिर निकालिदिने हो भने छाउपडीको कहर कम हुँदै जान्छ

सर्वप्रथम सरकारले आफूले तोकेको अवधिभित्र छाउपडीग्रस्त समाजको हरेक निकायका प्रत्येक जनप्रतिनिधिलाई उनीहरूकै घरबाट यो कुप्रथा उन्मूलनको सुरुआत गराउनुपर्छ उनीहरूले –आफ्ना घर र मनका छाउगोठ भत्काएर रजस्वला भएका महिलालाई ससम्मान घरभित्रै बस्ने अवस्थाको सिर्जना गरिदिन सके सरकारी पहल प्रभावकारी हुन सक्छ ‘देउताको डर’ बाट पहिले जनप्रतिनिधि तथा अभियन्ताहरू
नै मुक्त हुन आवश्यक छ

यसै सन्दर्भमा मलाई सुदूर पश्चिमकी एक सञ्चारकर्मी महिलाको भनाइ सम्झना हुन्छ उनले भनेकी थिइन्, ‘छाउपडी विरुद्ध अभियान थालेको वर्षौं भइसके पनि छाउगोठमा महिला मर्ने क्रम रोकिएको छैन सञ्चारकर्मीका नजरमा परेका केही घटना मात्र बाहिर आउने हुन् अभियन्ताहरू छाउगोठ यसमा मरेका महिलाको तस्बिरबाट विदेशीको ध्यानाकर्षण गर्नमात्र लागिपरे जस्तो देखिन्छ

उनीहरू जिल्ला सदरमुकाम र केही गाउँमा गएर उत्तेजक अभिव्यक्ति दिन्छन्– रजस्वला हुँदा मन्दिर पस्न हुन्छ हामीलाई रजस्वला हुँदा घरभित्र पस्न मुस्किल भएको अवस्थामा मन्दिर पस्ने भाषणले झन् अप्ठेरो पारिदिन्छ यहाँका महिलाले रजस्वला हुँदा घरभित्रको एउटा कुनामा सुरक्षित सुत्न पाए पुग्ने थियो, मन्दिर पस्न त अरु बेला छँदैछ नि ! एकातिर यस्तो भाषण दिने अभियन्ताहरू नै आफू छाउ बार्न छोड्दैनन्, अर्कोतिर जनप्रतिनिधिहरू नै छाउ बारेर बस्छन् यसो भएपछि कसरीअन्त्य हुन्छ, छाउपडी?’

छाउपडी अन्त्यका लागि राज्यले चाल्नुपर्ने अर्को महत्त्वपूर्ण कदम हो— मध्य तथा सुदूर पश्चिमको हरेक विद्यालयमा प्राथमिक तहदेखि नै रजस्वलालाई पाठ्यक्रममै समावेश गर्नु यसो हुन सके बालबालिकाले अभिभावकलाई जागरुक बनाउँदै लैजाने थिए

प्रकाशित : कान्तिपुर, चैत्र २०, २०७५ ०८:३५


छाउगोठ भत्काउन गाउँगाउँमा प्रहरी


छाउगोठ भत्काउन गाउँगाउँमा प्रहरी
१७ दिनमा १५ सय २० छाउगोठ भत्काइए
पुस २८, २०७६मेनुका ढुंंगाना
अछाम — सात–आठ परिवारको सामूहिक छाउगोठ खुट्टा तन्काउन नमिल्ने गोठमा झ्याल , न बलियो ढोका गाउँले मिलेर निर्माण गरेको गोठमा / महिला एकैसाथ पनि बस्छन् यो अछामको दुर्गम मानिने लयाटी गाउँको एक छाउगोठको अवस्था हो 
गत मंसिर १५ मा साँफेबगर–३ सिद्धेश्वरकी २१ वर्षीया पार्वती बुढा रावतको छाउगोठमा बसेका बेला मृत्यु भएपछि गृह मन्त्रालयले छाउगोठ भत्काउन निर्देशन दिएको थियो त्यसयता जिल्ला प्रहरीको नेतृत्वमा छाउगोठ भत्काउन अभियान थालिएको

साँफेबगर नगरपालिकाले पनि छाउगोठ भत्काउने अभियान सुरु गरेपछि अन्य नौवटा स्थानीय तहले पनि चासो देखाएका छन् ।अभियान सुरु भएको १७ दिनमा जिल्लाभर १५ सय २० छाउगोठ भत्काइएका छन् १० स्थानीय तहका ९१ वडा प्रत्येक टोलमा छाउगोठ भत्काउने अभियान अघि बढेको हो स्थानीयस्तरमा कानुनबारे पटकपटक छलफल गर्दा पनि छाउगोठमा मृत्यु हुने क्रम नरोकिएपछि प्रहरी र प्रशासनले नेतृत्व लिनुपरेको जिल्ला प्रहरी प्रमुख डीएसपी दीपक भारतीले बताए

१० वटै स्थानीय तहका प्रमुखलगायत सरोकारवालासँग बैठक गरेका छौं माघ मसान्तसम्म सबै छाउगोठ भत्काउने निर्णय भएको ,’ डीएसपी भारतीले भने, ‘अटेर गर्नेलाई कारबाही र सेवा सुविधा रोक्न सक्ने अवस्था पनि आउने देखिन्छ।’ साबिकको महिला तथा बालबालिका कार्यालयले २०७३ मा सर्वेक्षण गर्दा त्यसबेला जिल्लाभर ३३ हजार छाउगोठ थिए

अभियानका क्रममा शनिबार प्रमुख जिल्ला अधिकारी भोजराज श्रेष्ठको नेतृत्वमा प्रहरीले टोली छड्के अनुगमन गर्न लयाटी पुग्यो उक्त गाउँमा छाउ बार्न गोठमा बसेकी महिलालाई प्रहरीले किन बसेको भन्दै सोधखोज गर्न थाल्यो एकपछि अर्को गर्दै स्थानीयहरू जम्मा भए ती महिलालाई उनकै घर नजिक लगेर प्रहरीले केरकार गर्‍यो गोठमा नबस्न सम्झाइबुझाइ गर्‍यो त्यत्तिकैमा छाउ ार्न बसेकी महिला ‘गोठका भाँडाकुँडा ल्याउँछु अब बस्दिनँ’ भन्दै गोठमा गइन् त्यसपछि प्रहरीको नजिक परिनन् जम्मा भएका अरू गाउँले पनि प्रहरीको नजिक पर्न चाहेनन्

छाउगोठमा बस्नु हुँदैन भन्ने त थाहा थियो तर देवताकै डरले बाहिर बस्न बाध्य छौं,’ स्थानीय विमला शाहीले भनिन्, ‘यसरी प्रहरी नै गाउँमा आएपछि सुरक्षित घरमै बस्नुपर्छ भन्ने सबैले बुझ्न थालेका छन्,’ । जनप्रतिनिधि, प्रहरी र स्थानीयकै सक्रियतामा छाउगोठ भत्काउन थालिएको प्रमुख जिल्ला अधिकारी श्रेष्ठले बताए ‘दुर्गम गाउँमा अनुगमनका क्रममा सम्झाइबुझाइ पनि रिरहेका छौं अटेर गरे कानुनी कारबाही अघि बढाउँछौं,’ उनले भने

प्रजिअ श्रेष्ठ र डीएसपी भारतीलगायतको टोली दुर्गम मानिने बारला गाउँ पुगेर धामीझाँक्रीसँग भेटघाट पनि गरे स्थानीयसँग छाउ बार्नेलाई घरैमा राख्न आग्रह गरे स्थानीयका समस्याका बारेमा पनि जानकारी लिए गाउँको ७० प्रतिशत भूभाग देवीदेवताको नाममा भएकाले बारलामा महिनावारी भएका बेला गोठ ओडारमा महिलाहरू बस्ने गरेको स्थानीय राधिका शाहीले बताइन् ‘छाउपडी कुप्रथा हो भन्ने सबैलाई थाहा असुरक्षित रूपमा बस्दा ज्यान जान्छ भन्ने पनि थाहा तर देवताकै ारणले गोठ र ओडारमा बस्नुपर्छ,’ उनले भनिन्, ‘छाउ बार्नेलाई कारबाही गर्ने थाहा पाएपछि सबै डराएका छन् सबैका गोठ भत्किए, धेरैले घरमा बस्न सुरु गरेका छन्।’ कारबाहीको त्रास नभएसम्म छाउ बार्न गोठ जाने चलन नरोकिने उनले बताइन्

विभिन्न खालका जनचेतनामूलक कार्यक्रम त पहिले पनि भएका हुन् घरमा बस्छु भनेकै भरमा धेरै गाविस छाउपडी गोठमुक्त घोषणासमेत भए,’ उनले भनिन्, ‘कार्यक्रममा बस्दासम्म छाउ नबार्ने भन्दै घोषणा गर्नेहरू पनि घरमा गएर गोठमा बसाउँछन् बसाउन बाध्य पार्छन्।’ उनका अनुसार जनचेतनासँगै कानुन कार्यान्वयनमा कडाइ गरे कुप्रथा न्यूनीकरण हुनेछ

कानुन कार्यान्वयन नहुनुभन्दा पहिले जति सम्झाइबुझाइ गर्दा पनि गोठमा नै बस्ने गरेका महिलाहरू ३ महिना कैद र ३ हजार जरिवाना तिर्नुपर्ने बताएपछि आफैं घरभित्र बस्न थालेको पञ्चदेवल विनायक नगरपालिका–८ बारलाका वडाध्यक्ष ताराप्रसाद खनालले बताए
प्रकाशित : कान्तिपुर, पुस २८, २०७६ ११:२६


धर्म, संस्कृति र जीवनको बहस

  धर्म , संस्कृति र जीवनको बहस अरूणा उप्रेति अनलायन खबर,   २०७७ साउन १८ गते १०:३४ ‘ नो वर्त प्लिज’ गीतको बोललाई लिएर मैले हिन्दु ‘जागर...