Friday, June 14, 2019

एतिहासिक चिठी

एतिहासिक चिठी
इतिहास
तत्कालीन अंग्रेज रेसिडेन्स कोल्भिन र डा. लोगिनले सन् १८४६ सेप्टेम्बर १३ मा रेसिडेन्सि छोडे। रेसिडेन्स बिरामी थिए। फलस्वरूप क्याप्टेन ओट्टोले कार्यकारी रेसिडेन्ट बनाइए। यो उनै ओट्टोलेले तत्कालीन चौतारिया गगनसिंहको मृत्यु र कोतपर्वबारे बेलायती सरकारलाई सेप्टेम्बर १५ मा लेखेको चिठीको नेपाली अनुवाद हो।
महोदय,
१. म महामहिमका लागि सूचना दिन अलिकति पनि समय खेर फाल्न चाहन्नँ। यो निकै नै महत्वपूर्ण भएकाले नियमित डाँकको साटो एक्सप्रेसबाट पठाएको छु।
२. आज बिहान २ बजे दरबारका सुबेदार रेसिडेन्सीमा आई मलाई जगाए। निकै उत्तेजित अवस्थामा उनले चौतरिया गगनसिंहको हत्या भएको र महाराज रेसिडेन्सीभन्दा केही सय यार्डमात्र आफ्नो सानो टुकुडीसहित भएको र मलाई सूचना गर्न पठाएको जानकारी गराए। उनले आफ्नो मन्त्रीको मृत्युले महाराज निकै दुःखी भएर तुरुन्तै जाँचबुझका लागि भारदारहरूको सभा बोलाएको बताए। तुरुन्तै सेनाको टुकुडी पनि बोलाइएको र उनीहरू हतियारबन्द भएर उपस्थित भएको उनले बताए। मेरो विचारमा महाराज मसँग त्यो बिहान कुरा गर्न चाहन्थे तर म बाथले थला परेकाले मैले मिर मुन्सीलाई महाराजसँग कुराकानी गर्न पठाएँ। उनले ल्याएको सन्देश माथि उल्लिखित विवरणभन्दा केही बढी मात्र थियो।
३. आज बिहान ७ बजेलगत्तै महाराजबाट पठाइएर दरबारका मिर मुन्सीसँगै आएका जंगबहादुरका एक भतिजबाट यस्तो विस्मयकारी सूचना प्राप्त भयो: गत राति बोलाइएको भारदार सभा द्वन्द्वमा परिणत भयो जहाँ प्रधानमन्त्री फत्तेजंग शाह, सेनापति अभिमानसिंह रानालगायत मन्त्रिपरिषद् सदस्यहरू तथा अन्य भारदारहरू गरी बीस वा तीसभन्दा बढीको हत्या भयो।
उनीहरूले भनेका छन्, उहाँहरूले सामना गर्नु परेको यो दुर्भाग्यबाट महाराज निकै दुःखी हुनुहुन्छ। उहाँले अंग्रेज सरकार र आफूहरूबीच भएको मैत्रीपूर्ण सम्बन्ध नखल्बलिने विश्वास गर्नुभएको छ। सूचना निकै विष्मयकारी र सो भ्रमण निकै आकस्मिक थियो जसको जवाफका लागि म तयार नै थिइनँ। मैले सामान्य ढंगले नै दुई सरकारबीच पहिलेदेखि रहिआएको सौहार्दपूर्ण सम्बन्ध कायम रहने आशा गर्न सकिने, मभन्दा पनि महामहिम यो घटनाबाट अरूभन्दा बढी नै दुखी हुने जवाफ दिएँ। मलाई हालका लागि रेसिडेन्सीको कार्यभार जनरल जंगबहादुसँग कायम गर्न सूचित गरिएको छ। उनी वर्तमान मन्त्रिपरिषद्का एकमात्र जीवित मन्त्री हुन्।
४. सहरमा अहिले एकदमै आतंक सिर्जना भएको छ। सिंगो सहरभरि चोक र द्वारहरूमा हतियारबन्द सैन्य टुकुडी तैनाथ छन्।
५. भारदारहरूको सभामा कलह उत्पन्न हुनुको कारण वर्तमान महारानीका छोरा मृत्युको आक्षेप लगाइएको विषयलाई लिएर सुरु भएको बताइएको छ। तर, मसँग त्यति धेरै सूचना छैनन्। गतराति मारिएका केही भारदारको नाममात्रै म उल्लेख गर्न सक्छु जसमध्ये सादनरसिंह थापा पनि पर्छन्।
६. यो सामग्री निकै हतारमा तयार गरिएको छ। तर यो मूलतः सही भएको ठान्दछु।
(स्रोत: ‘लेटर्स फ्रम क्याटम्यान्डु: द कोट म्यासाकर:, लुड्विग एफ. स्टिलर, एस.जे.) अनुवादकः लक्ष्मण श्रेष्ठ

Thursday, June 13, 2019

को थिए बूढासुब्बा ?

को थिए बूढासुब्बा ?
By new admin, on July 28th, 2009
http://www.mysansar.com/archives/?p=6205
भर्खरै धरानको बूढासुब्बाको बारेमा फोटो फिचर राखेको सन्दर्भलाई जोडेर यी बूढासुब्बा को हुन् भन्ने बारे एउटा लेख साभार गरेको छु। यसमा लेखकले तर्क गरेका छन् यी व्यक्ति पृथ्वीनारायण शाहका फौजले खेदी खेदी मारेका लिम्बूवानको राष्ट्रियताको प्रतिक बूढा मन्त्री बुद्धिकर्ण नै थिए।
कविताराम श्रेष्ठ
पूर्वको शहर धरानको विजयपुर आएपछि तपाईंले बुढासुब्बाबारेमा अनेक लोकआहनहरु सुन्न पाउनु हुनेछ। एउटा समाधीलाई देखाएर तपाइका अगुवाले भन्नेछ – ‘हेर्नोस् त्यहाँ बुढासुब्बा समाधिस्थ छन्। यतापट्टी उत्तरतिर हेर्नुहोस् उनका भान्जा र बहिनी पनि समाधिस्थ छन्।’ तपाइलाई एउटा उत्सुकता जाग्ने छ – नाम सुन्दा मान्छेको जस्तो लाग्ने तर देउता जस्तो गरी पुजिने अनि हिन्दु तरिकाले पुजिने, तर हिन्दु परम्परामा कतै नदेखिने समाधिस्थल पुजिने। अरु मन्दिरमा त बाहुन पूजारी हुन्छन् यहाँ भने मगर।’
यी बुढासुब्बा को थिए ?
तपाईंले जवाफ पाउनु हुनेछ -यिनी एउटा सिद्धबाबा थिए जो विजयपुरमा शिकार खेली हिँड्थे। यसो पनि भनिन्छ कि उनी यहाँ पाण्डवहरुको यज्ञ हुँदा वेदीरक्षकको रुपमा थिए।
यहाँका व्यक्तिहरुले तपाईंलाई एकदमै राम्रोसंग पोलिएको साह्रो र चिल्लो मटुंग्रा देखाउनेछन् र भन्नेछन् – ‘ल हेर्नोस् अझै बुढासुब्बाका मटुंग्रा तपाईं पाउनुहुन्छ। अझ एक थरी हैन दुई थरीका मटुंग्रा पाउनुहुन्छ। अर्को थरी जो केही सानो देखिन्छ त्यो भान्जाले चलाउने गरेका मटुंग्रा हुन्।’तपाईंको अगुवाले थप्नेछ – ‘यी मटुंग्रा बारी खन्दा अझै पाइन्छन् र यसलाई यहाँका जनताले पेट सम्बन्धी रोगहरुको लागि औषधीको रुपमा सेवन गर्दछन्। यसमा बुढासुब्बाको सत् छ।’
बुढासुब्बाको मन्दिर छेवैको बाँसझ्याङलाई औंलाउँदै तपाईंलाई उसले भन्नेछ – ‘ल हेर्नोस् त्यो झ्याङका बाँसका टुप्पा छैनन्। यी सव उहिले नै बुढासुब्बाले धुनुषबाणले नै काटेका थिए। त्यसताका यहाँ धेरै काग आउँथे रे र यीनै टुप्पामा बस्थे अरे। उनले कागलाई बस्न नदिन टुप्पा काटेका अरे। भन्छन् आजसम्म कागहरु विजयपुरमा आउँदैनन्। तर भन्दाभन्दै विजयपुरमा काग देखिने काकताली पर्न सक्छ। यसमा बुढाहरु जिद्दी गर्छन् कि यहाँ काग आएपनि कराउन भने कराउदैन।’
तपाइँले टुप्पा नभएका यी बाँसका बारेमा अरु कुराहरु पनि सुन्न पाउनु हुने छ जस्तै -
१. बुढासुब्बाले आफ्ना शिष्यहरुलाई धनुषबाण चलाउन सिकाउँदा यीनै टुप्पाहरुलाई निशाना बनाउन लगाउँथे र काटिए ।
२. बुढासुब्बा एक दिन यसै ठाउँमा बाँसबाट बनेका धनुषबाण राखेर अलप भएका थिए र त्यही धनुष पलाएर यी बाँस उम्रिए।
३. उहिले नै पाण्डवहरुले यज्ञ गर्न जुन लिंगहरु गाडेका थिए उनै बाँसहरु पलाएर यी बाँस भए। इत्यादि।
तपाईंको अगुवाले थप्नेछ – ‘यस्तो बाँस कहीं उम्रदैन। यसलाई सिर्फ वर्षमा एकपल्ट चण्डिपूर्णेका अघिल्लो दिन मात्र काटिन्छ। तर कहीं सारिदैन। यसरी काटेको बाँस अन्त लान दिइँदैन र अरु काममा पनि चलाइन्न।’
तर तपाईं आफैलाई अचम्म लाग्ने छ कि साँच्चै नै ती बाँसहरुका टुप्पा छैनन्। एउटा कुरा पाउनुहुनेछ कि ती बाँसका तामामा टुप्पा हुन्छन् तर छिप्पेर गएपछि टुप्पाहरु सुकेर जान्छन्।
तपाइँले राम्ररी यी सव कुराहरुका अवलोकन गर्नै पाउनुभएको हुन्न कि तपाईंका अगुवाले अरु उक्तिहरु थप्नेछ- ‘यी बुढासुब्बाले यस डाँडाबाट औलो र श्यालहरु भगाए। त्यसैले आजसम्म यहाँ औलो लाग्दैन र श्याल पनि कराउँदैन।’
यहाँका बाँसका टुप्पाहरु किन सुकेर जान्छन् वैज्ञानिक कारणहरु के छ खोज्न बाँकी नै छ। तर काग र श्याल किन यता देखिन्दैन भन्ने सम्बन्धमा भने लक्ष्मीप्रसाद आचार्य आफ्नो पुस्तक देशको ढुंगा देशको माटोमा भन्नुहुन्छ – यो छुट्टै राज्य रहेको अवस्थामा यहाँ तोप बन्दुकहरु पड्काइन्थ्यो र यीनैका शब्दबाट त्रसित भएर काग र श्यालहरु आउँदैनथे। त्यसै वेलाका उपज हुन् यी कथाहरु।
प्रशंग यही हो कि यसरी लोकजीब्रोमा एउटा अलौकिक मानिएका यी पुरुष यस विजयपुर क्षेत्रमा धुमधामले पुजित छन्। दिनहुँ यहाँ बली चढाइन्छ र बैशाखपूर्णिमामा त मेलै लाग्छ। यहाँ बली भएका जन्तुहरुको कलेजो पढेर पूजारीहरुले पूजा ल्याउने घरका ग्रहदशा भनिदिने गर्दछन्। त्यस्तै हाँस र कुखुराका फुलहरु फोरेर भविष्यसमेत बताई दिन्छन्।
यसरी धुमधामसंग पुजिने यी सिद्धबाबाको थिए भन्ने कुरा अहिलेसम्म विवादकै कुरा छ। कहीं कतै प्रमाणिक तथ्य मिलेको छैन। कसैले यीनलाई युगौं परानो बताउँछन् भने कसैले केही शताव्दी यतैका भनी बताउँछन्।
केही किम्वदन्तिहरुले यस समाधीलाई यलम्वहाङको समाधी हुन् भनी भन्दछन्। यलम्वहाङलाई एकलब्यको रुपमा लिने किमवदन्तिहरु पनि पाइन्छन्। लक्ष्मी आचार्यले यीनै एकलब्यको समाधीका रुपमा बुढासुब्बाका समाधीलाई लिनुभएको छ। उहाँका अनुसार द्वापरयुगमा एकलब्य द्वारकामा लडाई गर्दा कृष्ण र बलरामद्वारा परास्त भई ज्यान जोगाउन द्वारकाको समुद्रमा हामफालेर बेपत्ता भएका थिए र बुढेसकालमा मर्न भनी उनी आफ्नै जन्मभूमी हिमालयतर्फ आएका थिए। रुद्राक्षारण्य जस्तो परमपुण्य तपोभूमी आइपुगेपछि उनले यहाँ नै शेष जीवन बिताए र समाधिस्थ भएका थिए। आचार्यज्यू यो पनि थप्नुहुन्छ कि रुद्राक्षारण्य महात्म्यमा केरलका एउटा पतित बाहुन रुद्राक्षारण्यमा आई मरे र उनको लाश मुनी एकदाना रुद्राक्ष परेको हुँदा उनले रुद्रलोक प्राप्त गरे र उनको समाधिस्थल यहाँ नै भएको प्रशंग आउँदछ। यो उल्लेख भन्दा पर गएर कुनै यस्ता समाधी तथा यी सिद्धपुरुषका जीवनीसंग मिल्नेखालका प्रशंग पुराण तथा ग्रन्थहरुमा कहीं कतै उल्लेख भएको पाइंदैन। यत्तिसम्म कि विजयपुरमै प्राप्त अति प्रचलित भताभुंगेको कथामा पनि यी उल्लेख आउँदैनन्। यसबाट स्पष्ट छ कि बूढासुब्बा भन्ने व्यक्ति महाभारत तथा भताभुंगेका कालका थिएनन्। धेरै पछिका कुनै सिद्धबाबा हुनसक्छन्। रुद्रक्षारण्यमा उल्लेखित एकलव्यका कथा र पतित बाहुनको समाधिको प्रशंग यससंग कदाचित मिल्दैन।
यस क्षेत्रको अध्ययन गर्ने योगेन्द्र तिमििल्सना र गोपाल राज जोशी ले भनेका छन् कि यिनी शाहबंशका कुनै राजाबाट सुब्बा दर्जा पाएका एउटा बीर योद्धा थिए। यस कुरालाई उहाँहरुले कुनै ऐतिहासिक प्रमाण ठोस रुपमा पेश गर्नुभएको छैन र आफ्नो आधार किम्वदन्ति हो भन्नु भएको छ। वस्तुतः यस प्रशंगको किम्वदन्ति पनि पाइएको छैन। वस्तुतः शाहबंश पछिका यस भेगमा इतिहास एकदमै स्पष्ट छ। इतिहासले कुनै यस्ता असाधारण पुरुषको संकेत िदंदैन।
यो सिद्धपुरुष सेनकालीन व्यक्ति थिए भने कुन व्यक्ति थिए त भन्ने एउटा प्रश्न उठ्छ। इतिहास यसबारेमा पनि मौन छ। इतिहासकार एफ। हेमिल्टनले यिनीलाई सेनबंशका अन्तिम राजाका अन्त्तिम मन्त्री बुद्धिकर्ण रायसंग तादात्म्य गराएका छन्।
एफ हेमिल्टनको यो तादात्म्यलाई हालै खेवालिम्बु परिवारद्वारा प्रकाशित पुस्तक ‘मानव उत्पति र खेवावंश’ मा वंशावली संकलक तथा लेखक लोकेन्द्र बहादुर तिगेलाले४ पूर्णतः असहमत जनाई केही आकर्षक प्रमाणहरु सहित बुढासुब्बा बुद्धिकर्ण राय नभई धनकुटा जिल्लाको हातिखर्क गाउँका तिगेला खेवाबंशका पूर्वज मुक्तिहाङका ९ औं िपंढीका पुरुष इल्लीहाङका जेठी श्रीमतिबाट वि.सं. १८२२ मा जन्मिएका ७ भाई मध्येका ज्येष्ठ पुत्र भर्तवीर हुन् भनेका छन्। साथै उनी बच्चैकालदेखि धनुर्धर थिए र एकपल्ट ५ फुट लामो बाँसबाट दुइवटा धनु बनाई एउटा घरमा राखेर अर्को आफूसंग लिएर डुिक्संग र बक्सिंग नामका मगरहरु साथमा विजयपुरसम्म शिकार खेल्न आएका थिए तर त्यहाँ उनका निसाना चुकेछ र अव मेरो समयको अन्त्य भइसकेछ भनी धनु भूईंमा राखी समाधिस्थ भए भन्ने उल्लेख त्यसमा परेकाछन्। अन्तमा भर्तवीर नै बुढासुब्बा हुन् भनी किटान गर्न केही प्रमाणहरु पनि दिइएका छन्। जसमा भर्तवीरका छैटौं पींढीका सन्तान र सहयोगी मगरहरुका सन्तान अद्यापि हात्तिखर्कमा रहिआएका दुई धनुमध्ये घरमा छोडी आएको धनु अझै यथावत भएको मन्दिरमा मगर पूजा रही आएको आदि प्रमूख छन्।
यस पुस्तकमा बुद्धीकर्ण रायको नाम अतिनै सम्मानपूर्वक लिइएको छ। त्यसैमा दिइएका ऐतिहासिक तथ्यहरु जो बढो होशियारीपूर्वक प्रस्तुत गरिएका छन् मा समेत बुढासुब्बाको प्रख्यातिसंग दाँजोमा पुग्न सक्ने व्यक्ति बुद्धिकर्ण मात्र देखिन्छ। त्यसमा दिइएका दुवैको समय बुद्धिकर्णको मृत्यु वि।सं। १८३१ र भर्तवीरको जन्म वि.सं. १८१२ पनि समकालीन नै देखिन्छन्। त्यति हुँदा हुँदै पनि बुद्धीकर्णलाई बुढासुब्बा नमानी भर्तवीर जसको व्यक्तित्व त्यो उचाइमा देखिन्दैन लाई बुढासुब्बा भनेर मान्नु एउटा विचारनीय कुरा छ। साधरण हिसावमा हेर्ने हो भने यदि बुढासुब्बा एउटा इतिहासपुरुषै थिए भने बुद्धीकर्ण नै त्यो व्यक्ति थिए कि भन्ने प्रक्कल्पना चािहं अवश्यै बलियो प्रतित हुन्छ।
‘सुब्बा’ भन्ने शव्द हाल लिम्बूहरुले आफ्ना जाती जताउन प्रयोग गर्ने गरेका भएतापनि त्यसवखत यो शव्द सेनराजाहरुद्वारा आफ्ना अधिकारीहरुलाई दिइने पदको नाम थियो। यस्ता शव्दहरुमा राय सुभा चौतरिया दिवान आदि पर्दछन्। ‘राय’ शव्द पछि अपभ्रंश भई ‘राइ’ र भए भने ‘सुभा’ चािहं ‘सुब्बा’ भए। त्यस पुस्तककै अनुसार भर्तवीर सरकारी ओहदाका व्यक्ति नभई एउटा सिद्धपुरुष थिए। तर बुद्धीकर्ण भने चौतरिया अर्थात प्रधानमन्त्री नै थिए।
एउटा काल्पनिक व्यक्ति अलौकिक पुरुष बन्न पुग्नु कुनै अस्वाभाविक हुन्न किनभने त्यसको आधार नै अन्धविश्वास रहेको हुन्छ। तर यहाँ त प्रशंग इतिहासपुरुषको छ जो युगौं पुरानो समयको नभई सीर्फ २०० बर्ष पहिलेका व्यक्ति थिए। यदि मन्त्री बुढा बुद्धिकर्ण राय नै ती अलौकिक पुरुषको रुपमा पुिजंदै आएका बुढासुब्बा हुन् भने यसका कारणहरु के होलान् त प्रशंग केही चाखलाग्दो नै होला।
बुद्धिकर्ण राय बिचीत्र रायका छोरा र कामदत्तसेनका मन्त्री थिए। कामदत्तसेनको बुद्धिकर्णसंग राम्रो सम्बन्ध थिएन। यो झगडा पुख्र्यौली थियो। बुद्धिकर्णका बाबु बिचीत्र रायले त राजालाई भोटतर्फ नै भगाएका थिए र पछि उनी फर्केर आएपछि यो राज्य दुई टुक्रामा विभाजित भएको थियो। विभाजित देशमा कामदत्तसेन मोरङ विजयपुर का राजा भए। यस घटना पछि बिचीत्र रायको मृत्यु भयो र उनका छोरा बुद्धिकर्ण मन्त्री भए। बृद्धिकर्ण बाबुभन्दा कमका थिएनन्। राजालाइ देशै छाडेर इस्टइण्डिया कम्पनीका शरणमा सहायतार्थ जानपर्ने वाध्य पारिदिए। तर कम्पनी सरकारबाट राजालाई कुनै सहायता मिलेन र आफैले केही सैन्य लिई विजयपुरमा हमला गरे। उनी राजा नै थिए। अतः धेरै घमासान युद्ध हुनैपरेन। उनलाई फेरि देशका राजा स्वीकार गरियो। तर कामदत्तसेनले आफ्नो इवी साध्न बुद्धिकर्ण रायका भाई बुद्धकर्णलाई छलकपट गरी मारिदिए।
बुद्धिकर्णलाई यो सह्य थिएन र उनले केही दिन गुप्तबास बसी आफ्नो मान्छेका सहायताले छलकपट गरी राजालाई नै मारिदिए। त्यसपछि बुद्धिकर्णले कामदत्तसेनकै काका रघुनाथसेनलाई राजा वनाए। उनी पनि बुद्धिकर्णसंग अति नै डराउँथे र उनलाई सँधैको लागि खतम गर्न अंग्रेजहरुको सहायता मागे। पछि यसको भेद खुलेपछि राजाले आफै भाग्न पर् यो। बुद्धिकर्णले अव पृथ्वीनारायण शाहद्वारा लखेटिएका चौदण्डीका राजा कर्णसेनलाई नाम मात्रका राजा वनाए र आफू ‘राजभार समर्थ’ भन्ने उपाधी ग्रहण गरी इसं १७७० मा विजयपुरका हर्ताकर्ता भए। त्यसै समयमा अभिमान सिंहको नेतृत्वमा गोर्खालीहरुले विजयपुर माथि एक्कासी आक्रमण गरे। राजा कर्णसेनलाई यसको छनक भएपनि मध्यवर्षा भएको र कोशीमा भेल पनि आइरहेको हुँदा त्यस्तो आक्रमण होला भन्ने सोच बुद्धिकर्णलाई हुँदै भएन। प्रतिरक्षाको लागि वन्दोवस्त हुन नपाएकोले उनलाई भागेर भारत पस्न पर्यो। राजा त पहिलेनै आफ्ना सन्तानलाई आक्रमणबाट बचाउन भारत पसिनै सकेका थिए।
आफ्नो हातबाट राज्य गएता पनि बुद्धिकर्णले इष्टइण्डिया कम्पनीका सहायताबाट राज्य फर्काउने चेष्टा गरे। उनी आफ्ना जनताबाट पनि सहायता पाउने आशाले वेलावेलामा विजयपुरमा लुकिछिपी आउथे राज्य पल्टाउन सांगठनिक कार्यहरु गर्दथे। गोर्खालीहरुले यो कुरा थाहा पाए र उनलाई मार्ने चाल चले। संगठन कार्यमा सघाउ पुर् याउन र उनलाई भूमीगत आश्रय दिन स्थानीय जनता सँधै तत्पर थिए। सेनबंशका पूजारी जाती मगरहरु पनि उत्तिकै श्रदाकासाथ उनका पछि थिए।
यसै सन्दर्भमा भन्न सकिन्छ कि विदेशीहरुका हातबाट आफ्नो भूमी फिर्ता गर्नको लागि यस्तो खतरापूर्ण काममा बहादुरीका साथ खटेका देखी स्थानीय जनता उनीसंग अति नै प्रभावित थिए। यो व्यक्ति निश्चयनै सवै किरातजातिको लागि एउटा आदर्श पुरुष थिए र समग्रमा उनी स्थानीय जनताका प्रिय नेता थिए। आज एक ठाउँमा देखिने र भोलिपल्ट कैयौं कोसपर अर्को ठाउँमा देखिने व्यक्ति माथि निश्चय नै अलौकिक शक्तिहरुको कल्पना श्रद्धाले पनि जोडदै गएको हुनुपर्छ। जीवितै अवस्थाका यस्तो आदर्शपुरुषलाई कालान्तरको जनजीब्रोले कतिसम्म रंगाएर महान पुरुष बनायो होला कल्पन सजिलो नै छ।
बुढा बुध्दिकर्णले राज्य पल्टाउन भित्रभित्रै संगठन गर्दै िहंडेका कुरा गोर्खालीहरुले थाहा पाए। उनीहरुले ग्रामप्रमुखहरुका घरमा ढुकेर एक दिन पक्रे। उनी जेलमै मरे। खेवा लिम्बू परिवारका उपरोक्त पुस्तकमा लेखक लोकेन्द्र बहादुर तिगेलाले त उनलाई भरुवा बन्दुकले घटनास्थलमै मारेको भनी बर्णन गरेको छ। जेहोस् बुढा बुध्दिकर्णको अन्त्यको बारेमा इतिहासले यस्तै भनेको छ।
बुध्दिकर्ण नै बुढासुब्बा हुन् भन्ने कुरा इतिहास साक्षी छ भन्न मैले खोजेको होइन। तर कथंकदाचित उनी नै बुढासुव्वा हुन् भने यो पनि हुन सक्छ कि उनका लासलाई विजयपुरकै डाँडामा गाडेर अन्त्यष्टी गराइयो र त्यही ठाउँमा उनका भक्त मगरहरुले समाधीस्थल बनाइ पूज्न लागेका हुन्। यो मेरो अड्कलकै कुरा हो।
विजयपुरको सम्पूर्ण इतिहासमा बुद्धिकर्ण राय सवैभन्दा शक्तिशाली बुद्धिमानी र योग्य किरात प्रतिनिधि थिए। उनी सम्पूर्ण लिम्बूवानको राष्ट्रयताको प्रतिक थिए। उनी बुढा भएपनि कहिल्यै नथाक्ने नहार्ने अथक योद्धा थिए। किराँतहरुका आदर्शपुरुष थिए। प्यारो सुब्बा थिए। बुढासुब्बा। यसै हिसावमा पनि कुनै किरातजातीको ऐतिहासिक व्यक्ति नै बुढासुब्बा थिए भने त्यो व्यक्ति बुढा मन्त्रि बुद्धीकर्ण नै थिए भन्ने मेरो ठोकुवा छ।
(अस्वीकृत डट कमबाट साभार)
July 28th, 2009 | Category: पाहुनाको पालो | |

न्यायालयमै अन्याय

न्यायालयमै अन्याय
चैत्र २१, २०७५सम्पादकीय
काठमाडौँ — देशले जस्तो ‘न्यायिक समाज’ निर्माण गर्न चाहन्छ, त्यस्तै न्यायमूर्तिहरू चयन गर्छ । न्यायालयको बेञ्चमा जस्ता व्यक्ति पुग्छन्, न्यायसम्पादनको स्तर उस्तै हुन्छ । हाम्रो न्यायपरिषद्ले न्यायाधीशका लागि सिफारिस गरेका कतिपय पात्र हेर्दा हामीले बनाउन चाहेको समाज कस्तो हो, प्रश्न उठेको छ ।
विधिको शासन लोकतन्त्रको आत्मा हो । न्यायपालिकाले यसको सुनिश्चित गर्ने हो । न्यायाधीशहरूको निष्पक्षता र शुद्धता यसका प्राथमिक सर्त हुन् । हामी भने जति लोकतान्त्रिक गणतन्त्रको बाटो हिँड्दै छौं, त्यति यी सर्तको उल्लंघन गरिरहेका छौं । सत्य–असत्य छुट्याएर न्याय दिलाउनुपर्ने ठाउँमा बारम्बार विवादास्पद व्यक्ति भित्र्याइरहेका छौं ।
प्रधानन्यायाधीश भएपछि चोलेन्द्रशमशेर जबराले केही मुद्दाका फैसला न्यायिक मनले नै गरेको भन्दै उनको प्रशंसा भएको थियो । उनको त्यस्तो छवि उनको नेतृत्वको न्यायपरिषद्को मंगलबारको सिफारिससँगै धुलिसाद भयो । भ्रष्ट भनेर औंल्याइएका, अयोग्य भनेर चिनिएका र पहिल्यै असक्षम घोषणा भइसकेकाहरूलाई उनी नेतृत्वको न्यायपरिषद्ले न्यायाधीशमा सिफारिस गरेको छ । पुनरावेदनमै अयोग्य भनेर हटाइएकालाई पनि सर्वोच्चमा लग्न खोजिएको छ ।
रोस्टरसमेत नबनाई गरिएको न्यायाधीश छनोटमा गुणशक्ति र योग्यता प्रणालीको धज्जी उडाइएको छ । दलीय भागबन्डा, नातावाद र कृपावाद हाबी भएको छ । दलहरूलाई रिझाउने अभिप्राय राखिएको छ । न्यायालयको भविष्यको बागडोर सम्हाल्न राजनीतिक व्यक्ति पुर्‍याउने भागबन्डाको यो विद्रुप रूप न्यायालयको हुर्मत लिन काफी छ । राजनीतिक दलका नेता, न्यायपरिषद्का सदस्य र प्रभावशाली न्यायाधीशहरूका आफन्त अनि ‘आसेपासे’ लाई ठाउँ दिइएको छ । केहीको हकमा प्रभावशालीहरूले हिजोको ‘गुणको ऋण’ तिर्न खोजेको देखिएको छ ।
न्यायमा सर्वसाधारणको पहुँच स्थापना गर्न न्यायालय र मुद्दा–फैसलामा सुधार आवश्यक छ । त्यसका लागि न्यायाधीश नियुक्ति प्रक्रियामा सुधारको खाँचो छ । कुतीको बाटो हिँडेर काशी पुगिँदैन, कमजोर चरिक्रका व्यत्तिलाई बागडोर सुम्पिएर न्यायालय सुध्रँदैन । अदालतप्रति जनतामा बचेखुचेको सम्मान पनि यसले सिध्याउँछ । जनसम्मान टुटेपछि न विधिको शासन सम्भव छ, न न्यायिक समाज नै निर्माण हुन्छ । यो बाटोले पुर्‍याउने दलीय समाज माक्रै हो, जहाँ लोकतन्त्रको ढुकढुकी हुँदैन । लोकतन्त्रमा न्यायालय राजनीतिबाट सर्वथा मुत्त रहनुपर्ने थलो हो ।
बितेका वर्षहरूमा देशले केही विवादास्पद प्रधानन्यायाधीशहरू झेल्यो । उनीहरूले न्यायालयलाई नै बदनाम गराए । फेरि पनि न्याय परिषद्ले विवादास्पद व्यक्तिहरूलाई न्यायाधीश बनाउँदा न्यायालयको साख अझ गिर्दै जानेछ । अनुचित काम गर्ने कर्मचारीको मनोबल अकासिनेछ । योग्य र इमानदार न्यायकर्मीहरू हतोत्साही हुनेछन् । मुद्दामा किनबेच र पक्षधरताको सम्भावना बढ्नेछ । समग्रमा न्याय मर्नेछ, देश र समाजलाई स्थायी घाटा पुर्‍याउनेछ ।
न्यायपरिषद्ले योग्य र इमानदारलाई मात्र न्यायाधीशमा छान्ने प्रणाली विकास गर्नै पर्छ । न्याय सेवाभित्रबाट छान्दा कार्यसम्पादन मूल्यांकनमा ध्यान दिइनुपर्छ । वकिलमध्ये पनि दक्ष र इमानदार खोजिनुपर्छ । न्यायाधीशजस्तो संवेदनशील र महत्त्वपूर्ण पदमा प्रभावशालीको खल्तीका नामहरूले स्थान पाउने अवस्था अन्त्य गर्नै पर्छ । सम्बन्धित व्यक्तिले कति मुद्दामा कस्तो बहस गरेको छ, हेरिनुपर्छ । सफलताको दर खोजिनुपर्छ । आचरण नियालिनुपर्छ । प्रत्यक्ष राजनीतिक आबद्धता भए–नभएको जाँचिनुपर्छ ।
केही वर्षपहिले पुनरावेदनका न्यायाधीशमा पनि दरखास्त नै मागिएको थियो । त्यसलाई फेरि सुचारु गरिनुपर्छ । दरखास्त हाल्न नचाहने, अदालतलाई आवश्यक भएका व्यक्तिलाई भित्र्याउन केही पद राखिनुपर्छ । नेतृत्वले राम्रा व्यक्तिलाई अनुरोधै गरेर न्यायालयमा भित्र्याउनुपर्छ । मुलुकलाई दलीय होइन, लोकतान्त्रिक राज्य बनाउन प्रमुख दलका नेतृत्वले यस्तो इच्छाशक्ति देखाउनै पर्छ । न्यायालय सुधार्ने प्रण गर्नै पर्छ ।
प्रकाशित : कान्तिपुर, चैत्र २१, २०७५ ०८:२६

‘मातृभाषालाई विकाससँग जोड्नुपर्छ’

मातृभाषालाई विकाससँग जोड्नुपर्छ’
चैत्र २०, २०७५कान्तिपुर संवाददाता
ललितपुर — मातृभाषालाई विकाससँग जोडेर बचाउनुपर्ने विज्ञहरूले बताएका छन् । आदिवासी जनजाति उत्थान राष्ट्रिय प्रतिष्ठानले अन्तर्राष्ट्रिय आदिवासी भाषा वर्षका अवसरमा मंगलबार आयोजना गरेको ‘नेपालका आदिवासी जनजातिका भाषाहरूको अवस्था र संरक्षणको उपाय’ विषयक अन्तर्क्रियामा उनीहरूले सामाजिक अध्ययन गरेर मातृभाषालाई विकासमा जोड्ने अन्तर्राष्ट्रिय अभ्यासमा रहेको बताए ।
‘मातृभाषाको विकास बेगर बहुजातीय र बहुभाषिक मुलुक अघि बढ्न सक्दैन,’ भाषा आयोगका अध्यक्ष लवदेव अवस्थीले भने, ‘भारतको गलत पाठ अर्थात् अंग्रेजले सिकाएको कमजोरीलाई हामी पछ्याइरहेका छौं । मातृभाषा छाडेर विदेशी भाषा सिकेर केही हुन्न ।’
सरकार र सर्वसाधारणलाई अंग्रेजीबेगर कामै चल्दैन भन्ने भ्रम रहेको उनले बताए । ‘अंग्रेजी सिक्न मातृभाषालाई जगमा राख्नुपर्‍यो । मातृभाषा व्यक्ति, समुदाय र देशकै सम्पदा हुन्,’ उनले भने, ‘मातृभाषा छोडेर अंग्रेजी सिकाइ अधुरो हुन्छ ।’आयोगले मुलुकमा बोलिने भाषाहरूको अध्ययन अनुसन्धान जारी राखेको उल्लेख गर्दै उनले भने, ‘आयोगले सिफारिस मात्रै गर्ने हो । कार्यान्वयनको सवालमा मातृभाषी समुदायको बल चाहिन्छ ।’
भाषाविद् अमृत योञ्जन तामाङले ‘मातृभाषाको संरक्षण, संवर्द्धन र विकासका उपायहरू’ र भाषाशास्त्री तारामणि राईले ‘आदिवासी जनजातीय मातृभाषाको स्थिति विश्लेषण’ शीर्षक कार्यपत्र प्रस्तुत गरेका थिए । कार्यपत्रमा भाषाविद्हरू माधव पोखरेल, चुन्दा बज्राचार्य, योगन्द्र यादव, लोकबहादुर थापामगरलगायतले टिप्पणी गर्दै समुदायमा मातृभाषाबारे जनचेतना जगाएर विकासका हरेक पक्षमा जोड्न आवश्यक रहेको बताए ।
‘कोरिया जाँदा कोरियाली भाषा सिक्नुपरे जस्तै मगरात क्षेत्रमा जाँदा मगर भाषा सिकेर जानुपर्ने नीति बन्नुपर्छ,’ समाजशास्त्री विष्णुकुमार सिंजालीले भने, ‘भाषालाई स्थानीय तहमा पुर्‍याउन विकाससँग जोड्न जरुरी छ । विकाससँग भाषा जोडेनौं भने सबैथोक सिद्धिन्छ ।’प्रकाशित : चैत्र २०, २०७५ १९:१७

हुरीले बिचल्ली

हुरीले बिचल्ली (तस्बिरहरु)
Kantipur, चैत्र १९, २०७५तस्बिर : इलिट जोशी, भुषण यादव
काठमाडौँ — आइतबार रातिकाे शक्तिशाली हुरीले बारा र पर्सामा सयाै‌ं सर्वसाधारण घरबारविहीन बनेका छन् । हुरी प्रभावितलाई सबैभन्दा खान र बासको समस्या भएकाे छ । पीडितहरु भग्नावशेषमा ओत लाग्ने ठाउँ खाेजिरहेका छन् । कोही आफन्त छिमेकीका घरमा बसेका छन् । काेही खुला आकाशमूनि बस्न बाध्य छन् ।

सिंजाको गुरुयोजना अलपत्र

सिंजाको गुरुयोजना अलपत्र
चैत्र १८, २०७५एलपी देवकोटा
जुम्ला — सिंजा क्षेत्रको विकासका लागि १० वर्षअघि थालिएको गुरुयोजना सरकारी बेवास्ताले अलपत्रसरह छ  । राष्ट्रिय योजना आयोगका तत्कालीन उपाध्यक्ष जगदीशप्रसाद पोखरेलको पहलमा झन्डै ५ वर्ष लगाएर २०७० मा गुरुयोजना तयार पारिएको हो  ।
०७१ मा सम्बन्धित सबै मन्त्रालयमा एक/एक प्रति बुझाइएको गुरुयोजना अहिले कहाँ छ भन्नेसमेत कसैलाई थाहा नभएको जुम्ला सामाजिक विकास केन्द्रका अध्यक्ष भक्तबहादुर बोगटीले बताए । उनका अनुसार समग्र सिंजा क्षेत्रलाई धार्मिक, ऐतिहासिक र पर्यटकीय क्षेत्रका रूपमा विकास गर्न केन्द्रको १५ लाख र राष्ट्रिय योजना आयोगको पाँच लाख रुपैयाँ लगानीमा १० वर्षे गुरुयोजना तयार पारिएको थियो । यसमा सिंजा क्षेत्रमा चार लेन सडक र तटबन्ध, संग्रहालय, अत्याधुनिक अस्पताल निर्माणका विषय समेटिएका थिए ।
लामो समय बित्दा पनि गुरुयोजना कार्यान्वयनमा ल्याउन कसैले चासो नदिएको सिंजा गाउँपालिकाका हर्क शाहीले बताए । ‘गुरुयोजना कार्यान्वयन गरिएको भए यहाँको विकासले फडको मार्थ्यो,’ उनले भने, ‘बेवारिस अवस्थामा रहेका पुरातात्त्विक सम्पदा तत्कालै संरक्षण नगरे हराएर जाने सम्भावना छ ।’
केन्द्रले गुरुयोजना पर्यटन मन्त्रालय र साबिक जिल्ला विकास समितिमा बुझाएको थियो । सिंजाको ऐतिहासिक पुरातात्त्विक सम्पदाको संरक्षण, खस भाषामा समाचार प्रकाशन, खस भाषामै पाठ्यपुस्तक पठनपाठन, सिंजा क्षेत्रलाई विश्वसम्पदा सूचीमा राख्नुपर्ने, सुर्खेत(जुम्ला(नाग्म(गमगढी सडकखण्ड २० सेमि कालोपत्रे गर्नुपर्नेलगायत विषय समेटिएका थिए ।
गुम्बा(देवल, दरबारलगायत जीर्ण सम्पदाको मर्मतसम्भार, पर्यटकका लागि होमस्टे, सुविधासम्पन्न अस्पताल, १० मेगावाट विद्युत्, रैथाने अर्गानिक परिकारको व्यवस्थालगायत गुरुयोजनामा समावेश गरिएको अध्यक्ष बोगटीले बताए ।
‘यहाँका गिडीदह, विष्टज्यू दह, ठाकुरज्यू दह, पातारासी हिमाल हुँदै रारा पुगेर सिंजा आउने ट्रेकिङ रुट निर्माण, ओझेलमा परेका मठमन्दिरको पुनर्निर्माण, स्नातकोत्तरसम्मको क्याम्पस स्थापनालगायतलाई गुरुयोजनामा समावेश गरेका थियौं,’ उनले भने, ‘कार्यान्वयनका लागि विभिन्न निकायमा पटक पटक ध्यानाकर्षण गराए पनि बेवास्ता भइरहेको छ ।’ साबिक जिल्ला विकास समितिको जिल्ला सभामार्फत पारित गरिएको गुरुयोजना समयअनुकूल परिमार्जन गरेर कार्यान्वयनमा ल्याउनुपर्ने बोगटी बताउँछन् ।
कनकासुन्दरी गाउँपालिकाले सिंजाको विकासका लागि नयाँ गुरुयोजना निर्माण थालिएको र यसै वर्षभित्र बनाउने गरी २० लाख रुपैयाँ विनियोजन गरिएको जनाएको छ । स्थानीयले भने बनिसकेको गुरुयोजना नै कार्यान्वयनमा ल्याउन सुझाव दिएका छन् ।
गुरुयोजनालाई संघीय, प्रदेश र स्थानीय सरकार मिलेर कायान्वयन गर्न सके सिंजा क्षेत्रको विकास हुने स्थानीय पूर्ण शाहीले बताए । लामो समयको अध्ययनबाट बनाइएको गुरुयोजनालाई सिंजा क्षेत्रका हिमा, सिंजा र कनकासुन्दरी गाउँपालिकाले कार्यान्वयन गर्नुपर्ने उनको भनाइ छ ।
‘पुरानो गुरुयोजनालाई लत्याउँदै जाने र स्थानीय तहले आफैं छुट्टाछुट्टै योजना बनाउन थाले विकासको काम झन् पछि धकेलिन्छ,’ उनले भने, ‘विज्ञहरू सम्मिलित टोलीले तयार पारेको र जिल्ला परिषद्ले समेत पास गरेकाले उक्त गुरुयोजना कार्यान्वयनमा लैजान जरुरी छ ।’ तत्कालीन सिंजा क्षेत्रमा ११ गाउँ विकास समिति थिए । सबै गाविसको समन्वय र सहकार्यमा गुरुयोजना निर्माण गरिएको उनको भनाइ छ ।
सिंजा क्षेत्रका कनकासुन्दरी मन्दिर, विराट दरबार, पाण्डव गुफा, गुफाको गरुड नुहाउने मन्दिर, वाणगंगा मन्दिरलगायत धार्मिक एवं पर्यटकीय महत्त्व बोकेका सम्पदा हुन् । संरक्षण अभावमा ढुंगे खम्बा, देवल, मुग्राहालगायत प्राचीन बस्तीका भग्नावशेष अहिले बेवारिस छन् ।
प्रकाशित : कान्तिपुर, चैत्र १८, २०७५ १३:४३

देउडा गीत पश्चिमको प्रमुख चिनारी

देउडा गीत पश्चिमको प्रमुख चिनारी
बिधुत्मा रैका
http://eaawaj.com/archives/27203
कोहलपुर
, फागुन, २६,
देउडा गीत पश्चिमको ढुकढुकी हो । मेलापात, विवाह, छैंठी तथा विभिन्न चाडपर्वहरुमा यसका सुरिला भाकाहरु सुन्न र देख्न पाईन्छ ।
यसलाई देउडा भाषा, देउडा गीत, लोक देउडा, ठाडी भाका, न्याउले, भारी खेल, हुड्क्यौली आदीले चिनिन्छ । पश्चिमेली खस भाषामा आधारित देउडा गीत अछाम, बझाङ, बाजुरा, दार्चुला, डोटी, डडेलधुरा, कालिकोट, जुम्ला, दैलेख, मुगु जाजरकोट र हुम्ला जिल्लामा मुख्य रूपमा गाउने गरिन्छ ।
यी जिल्लामा पुख्र्यौली पश्चिमका पहाडी जिल्लामा घर भएका मानिसहरु जहाँ जान्छन् त्यही देउडामय बनाउँछन् । शनिबार कोहलपुरको गोलपार्क देउडामय बन्यो । दैलेखी एकता समाजले आयोजना गरेको देउडा कार्यक्रममा धेरै मानिसहरुले देउडा गाएर तथा नाँचेर आफ्नो सांस्कृतिक सहभागीता जनाए । देउडाको संरक्षण तथा जगेर्ना गर्ने उद्देश्यले बाँके जिल्लाको कोहलपुर नगरपालिका वडा नम्बर ११ गोलपार्कमा धेरै दर्शकहरुको उपस्थिती रहेको थियो ।
महिला पुरुष मिलेर गोलपार्कको खुल्ला मैदानमा गोलो घेरा बनाएर एकै तालमा हातखुट्टा मिलाउदै दुई समूहमा देउडा खेलिरहेका थिए । कार्यक्रममा अछाम, दैलेख, हुम्ला, जुम्ला तथा मुगुका देउडा पे्रमिहरु देउडामा झुमिरहेका थिए । र धेरै जना दर्शकहरु रमाईलो मान्दै हेरिरहेका थिए । महिला र पुरुषहरूले छुट्टा–छुट्टै समुह बनाएर एक आपसमा हात समाएर देउडा गीत गाएको तथा पैतल मिलाएर देउडा खेलेको दृश्य निकै आकर्षक थियो ।
वि.सं. २०७० साल फागुन ४ गते दैलेखी एकता समाज शाखा कार्यालय कोहलपुरको स्थापना भएको थियो । स्थानीय कला संस्कृति तथा देउडाको जगेर्नाका लागी एकता समाज गठन गरिएको अध्यक्ष भरत कठायतले बताए । उनी भन्छन्–‘समयको परिवर्तनसँगै बजारमा विभिन्न किसिमका आधुनिक, रिमिक्स, ¥याप गीत संगीतहरू आईरहेका छन्, यसले हाम्रो देउडा संस्कृति पछाडी धकेलिरहेको छ । देउडाले हाम्रो छुट्टै पहिचान बोकेको छ ।’ उनले, मध्य तथा सुदुरपश्चिमकै शान देउडा गीत पछिल्लो समयमा संकटमा परेकाले समाज गठन गरि यसको जगेर्ना गर्न लागी परेको बताए ।
दैलेखी एकता समाजले हरेक महिनाको १५ गते देउडा कार्यक्रमको आयोजना गरि देउडा खेल्दै एक आपसमा रमाईलो वातावरणको सिर्जना गर्छ । यस्ता किसिमका कार्यक्रमहरुले यसको प्रचार प्रसार तथा देउडा संस्कृतिको जगेर्नामा टेवा पुग्ने दैलेखी एकता समाज वडा नम्बर ११ का सचिब प्रेमिका शाहीले इआवाजलाई बताईन् । उनले भनिन्,–‘हाम्रो मुख्य अभियान भनेको देउडा बचाउनु हो । आफ्नो पुख्र्यौली कला संस्कृति भनेको हाम्रो लागी पुर्खाहरुले छोडेको अनुपम उपहार पनि हो । उनीहरुले धेरै संरक्षण गरेर हामीलाई सुम्पेका छन् । हामीले यसको संरक्षण गर्नुपर्छ ।’
कोहलपुरमा आ–आफ्ना जिल्लाका एकता समाज गठन गरिएका छन् । एकअर्कालाई समस्या पर्दा मिलेर समाधान गर्दै आएका छन् । जुनसुकै एकता समाजले देउडा कार्यक्रमको आयोजना गर्छन त्यहाँ सबै जिल्लाका सदस्यहरुको उपस्तिथी रहने गरेको कालिकोट एकता समाजका अध्यक्ष खड्क बहादुर शाहीले बताए । उनले भने,–‘सुदूर तथा मध्यपश्चिमको कला संस्कृति एउटै हो । सबैलाई आफ्नो संस्कृतिको माया लाग्छ । त्यस कारण म पनि यस संरक्षणको अभियानमा सरिक भएको छु ।’
उनीहरुलाई समस्या पर्दा एकआपसमा सहकार्य गर्दै आएका छन् । जुनसुकै जिल्लाका एकता समाजको देउडाको संरक्षण, सम्र्वद्धन, विकास तथा प्रचार प्रसार गर्ने एउटै लक्ष्य रहेको छ । यसै क्रममा अछामी एकता समाज कोहलपुरका सदस्य कमल शाही भन्छन्,–‘देउडा हामीलाई चिनाउने माध्यम हो । पश्चिम भन्ने वित्तिकै देउडाको झल्को आउँछ । त्यसैले देउडालाई संरक्षण एवं सम्वद्र्धन गर्नु हाम्रो कर्तव्य र दायित्व पनि हो ।’
नेपालको संविधानको धारा ३२ को उपधारा ३ मा नेपालमा बसोबास गर्ने प्रत्येक नेपाली समुदायलाई आफ्नो भाषा, लिपि, संस्कृति, सांस्कृतिक सभ्यता र सम्पदाको सम्वद्र्धन र संरक्षण गर्ने हक हुनेछ भनि उल्लेख गरिएको छ । त्यसैलाई मध्यनजर गर्दै कोहलपुरमा हरेक महिनाको १५ गते देउडा कार्यक्रम गरिँदै आएको छ ।
कामको सिलसिलामा हिँडेकी अछामको जनालीकोट घर भई कोहलपुर बस्दै आएकी सरस्वती स्वाँर शनिबार दिउँसो जब गोलपार्कमा पुगिन् उनको मन फुरुङ्ग भयो । त्यहाँ उनले देउडा खेल निकै चाख दिएर हेरिन् । उनी भन्छिन्,–‘अहिले म ६५ वर्षकी भएँ । १७ वर्षको उमेरमा कोहलपुर झरे पनि देउडा भनेपछि हुरुक्कै हुन्छु । घाँतपात मेला पर्व वनपाखा गर्दा आफुले आफ्नो काकी, भाउजुहरुले गाएको ठाडी भाका निकै याद आउँछ ।’
जो कोहीलाई पनि देउडा सुन्दा या गाउँदा छुट्टै आनन्द आउँछ । देउडाले एकआपसमा गहिरो सम्बन्ध र आत्मियता स्थापित गराउँछ । यसले मानिसलाई मनोरञ्जन र सन्देश दिनुका साथै समाजलाई एक सूत्रमा बाँध्ने काम गर्छ । पछिल्लो समय बजारमा चलेका गीतहरूको प्रभाव बढ्दै जाँदा देउडाका मौलिक सिर्जनाहरु खुम्चिंदै गएका छन् । यसको संरक्षण एवं सम्वद्र्धन गर्न सके हाम्रो लोक कला संस्कृति र हाम्रो पहिचान जोगिने छ । आउनुहोस् यस्ता लोक संस्कृतिको संरक्षण एवं सम्वद्र्धनमा सबैले हातेमालो गरौं ।

धर्म, संस्कृति र जीवनको बहस

  धर्म , संस्कृति र जीवनको बहस अरूणा उप्रेति अनलायन खबर,   २०७७ साउन १८ गते १०:३४ ‘ नो वर्त प्लिज’ गीतको बोललाई लिएर मैले हिन्दु ‘जागर...