Monday, April 27, 2020

राष्ट्रको गहना


राष्ट्रको गहना
संस्मरण
आश्विन ६, २०७५बालकृष्ण पोखरेल
काठमाडौँ — स्रष्टा भइसकेपछि उसका एकेक कृति व्यक्तित्वमै जोडिंदै जान्छ । समाजले एउटा स्रष्टालाई यसैगरी मान्यता दिइरहेको हुन्छ 
किनभने जबसम्म कुनै स्रष्टालाई समाजले मान्यता दिंदैन, कुनै संस्थाले मान्यता दिंदैमा वा कुनै समूहले मान्यता दिंदैमा र कुनै सरोकारले मान्यता दिंदैमा त्यो व्यक्तिले सामाजिक मान्यता पाउँदैन। यसैले सम्पूर्ण व्यक्तित्वको मूल्यांकन गरी समाजले मान्यता दिएका स्रष्टा हुनुहुन्छ घिमिरे।

पातलो र ऊर्जाशील ज्यान, गोरो रंग, मसिनो तर सुनिरहूँ लाग्ने बोली, अरूलाई ध्यान दिने स्वभाव, अचम्मलाग्दो सौन्दर्यबोध, जस्तोसुकै समाज/परिवेशमा घुलमिल हुन सक्ने बानी
। यी सबै पक्ष हरेक मान्छेमा जोडिएको हुँदैन। मैले पहिलो भेटमै यस्तो विशेषता पाएको माधव घिमिरेलाई आजपर्यन्त उस्तै बुझेको छु
उहाँसँग पहिलो पटक करिब ६६ वर्षअघि मेरो भेट भएको थियो
। २००९ सालतिरको कुरा हुनुपर्छ। त्यसबेला कवि शिरोमणि लेखनाथ पौडयालको ‘दर्शन गर्न’ काठमाडौं गएको थिएँ। उहाँसँग भेट गर्ने र कुरा सुन्ने धेरैको इच्छा हुन्थ्यो। त्यसै बेला कविवर घिमिरे पनि जानुभएको रहेछ
जाडो महिना थियो
। दुब्लो पातलो मान्छे। हेरिरहुँ जस्तो राम्रो अनुहार। मसिनो स्वर तर उहाँले बोलेको निकै सुहाउँदो लाग्थ्यो। कविशिरोमणिले नै हामीबीच चिनजान गराइदिनुभयो
त्यसैबेला चिनजान भयो तर पहिलेदेखिकै गहिरो चिनजान रहेको अनुभव भइरहेको थियो
। उसै पनि उहाँको सिर्जनाबाट मग्न म भेटै हुँदा झनै प्रफुल्लित भएँ। त्यो पहिलो भेटदेखि आजका दिनसम्म कविवर मेरो मनमा गहिरो गरी बसिरहनुभएको छ। पहिलो भेटदेखि नै उहाँले मलाई पनि मन पराउनुभएको थियो। म त उहाँलाई देउतासरह मान्छु। नेपाली काव्य जगत्मा अतुलनीय र धेरै ठूलो प्रतिभा हो— माधवप्रसाद घिमिरे
........

सुरुका भेटहरूमा साहित्य सिर्जनाकै सेरोफेरोमा कुराकानी हुन्थ्यो। साहित्य समाजको गहना भएको हुनाले गहना लगाउने समाजका बारेमा पनि चर्चा हुन्थ्यो। समाजका गहना भनेको इतिहास पनि हो। भूगोल पनि हो। संस्कृति, धर्म र राजनीति नै पनि हो भन्ने सन्दर्भहरूमा कुराकानी हुन्थ्यो। साहित्य सिर्जनामा यिनै समाजका अनेक पाटाहरूले पनि प्रभाव पारेका हुन्छन् भन्ने प्रसंग पनि निस्कन्थ्यो
अरू सर्जकहरूसँग पनि भेटघाट र छलफल हुने गथ्र्यो
। तर, उहाँको सामीप्यमा हुने कुराकानीले बेग्लै अर्थ राख्थ्यो। हरेकजसो भेटमा एक किसिमको प्रेरणा पाएजस्तो अनुभव गरेको थिएँ। बेग्लै ऊर्जा मिल्थ्यो
......

पहिल्यैदेखि अति लोकप्रिय उहाँका रचना र काव्य भविष्यमा अझ बढी लोकप्रिय भएर जानेछन् भन्ने मलाई विश्वास छ। नेपाली संस्कृति, वाङमय र समाजमा गौरवबोध गर्नेगरी स्मरणमा आउने एक शीर्षक हुन्— माधव घिमिरे। उनको देनको मूल्यांकन झन्झन् घनीभूत हुँदै जानेछ भन्ने मलाई लाग्छ। जसरी महाकवि लक्ष्मीप्रसाद देवकोटालाई ‘मुनामदन’ ले अमर बनायो, यो मानिन्छ। तर यसो भन्दैमा उनका अरू कृतिहरूको कुनै प्रयोजन छैन भन्ने कुरा स्थापित हुन सक्दैन। अरू कृतिको पनि आ–आफ्नै स्थानमा उत्तिकै महत्त्व छ। केन्द्रविन्दु ‘मुनामदन’ भएता पनि सिङ्गो कलेबरचाहिँ उनको स्रष्टा पक्ष नै हो। विभिन्न कृतिहरू भनेका त्यसैका एकाइहरू हुन्

ठीक त्यसैगरी राष्ट्रकविको कलेबरको एउटा मुख्य अंगका रूपमा ‘गौरी’ लाई लिन सक्छौं
। तर, नेपाली साहित्यमा उहाका अन्य कृतिको पनि असाध्यै महत्त्व छ। जसरी एउटा इँटा निकाल्दा सिङ्गो पर्खाललाई प्रभाव पर्छ, उसैगरी एउटा सिङ्गो व्यक्तित्वबाट कुनै एउटा कृतित्व निकालिदिने हो भन्देखि त्यो व्यक्तित्वमा त्यस्तै गर्त बन्न सक्दछ। त्यो गर्तलाई पूरा गर्नलाई फेरि त्यो कृतित्वलाई सर्जकसँग राखेर पूर्णता दिनुपर्छ

स्रष्टा भइसकेपछि उसका एकेक कृति व्यक्तित्वमै जोडिंदै जान्छ
। समाजले एउटा स्रष्टालाई यसैगरी मान्यता दिइरहेको हुन्छ। किनभने जबसम्म कुनै स्रष्टालाई समाजले मान्यता दिंदैन, कुनै संस्थाले मान्यता दिंदैमा वा कुनै समूहले मान्यता दिंदैमा र कुनै सरोकारले मान्यता दिंदैमा त्यो व्यक्तिले सामाजिक मान्यता पाउँदैन। यसैले सम्पूर्ण व्यक्तित्वको मूल्यांकन गरी समाजले मान्यता दिएका स्रष्टा हुनुहुन्छ घिमिरे
.......

म त्यसबेलाको राजकीय प्रज्ञा प्रतिष्ठानमा गइसकेपछि उहाँसँग बढी नजिक भएको हुँ। त्यसबेला राजाले विशेष आग्रह गरेपछि म प्रतिष्ठानको सदस्य बनेको थिएँ। मलाई प्रतिष्ठानमा बस्ने आग्रह भयो। मैले एउटा सर्त राखें। त्यो के भने– ५ वर्ष काम गरेपछि त्यो अवधि पुगेकै दिन मलाई विदा दिइनुपर्छ। र, त्यो अवधिमा म कुनै एउटा ठोस काम गर्न चाहन्छु भनें। यो राजा धनकुटा आएको बेला, २०३५ सालतिरको कुरा हो। म पनि गएको थिएँ। कविता पाठ गरें। त्यसैबेला मलाई प्रतिष्ठानमा बस्न आग्रह भएको हो। मेरो कुरा मानिएपछि त्यसैअनुसार प्रतिष्ठान सदस्य बनें। त्यसबेला कुलपति लैनसिंह वाङदेल हुनुहुन्थ्यो। उपकुलपति माधव घिमिरे

प्रतिष्ठानमा गएर मैले गर्ने सोचेको काम थियो— बृहत् नेपाली शब्दकोश बनाउने
। त्यो पाँच वर्षभित्रै बनाइसकेर आफू बिदा हुन्छु भन्ने मेरो भनाइ थियो। र, यो काम गरिछाडियो। मेरै नेतृत्वमा शब्दकोश बनेको हो। यो बनाउने क्रममा धेरै पटक राष्ट्रकविसँग छलफल भएको छ। मसहितको टोलीले गरेको काममा उहाँले धेरै भरथेग गर्नुभयो। प्रेरक रूपमा सल्लाह पाएका थियौं
........

प्रतिष्ठानमा काम गर्ने सिलसिलामै घनिष्ठता झन् बढेको हो। कतिपय बेला उहाँले लेख्नुभएको नयाँ कविताको पहिलो स्रोता मै हुन्थें। पछिपछि त उहाँको नाटक तयारी क्रममा पनि मलाई अनिवार्य उपस्थित गराउनुहुन्थ्यो। कहिलेकाहिँ २ बजे रातिसम्म नाटक रिहर्सल हुन्थ्यो। मलाई ‘पोखरेलजी, तपाईं एउटा दर्शकको रूपमा यो नाटक हेर्नुहोस््’ भन्नुहुन्थ्यो। र, कतै केही खोट भयो भने त्यसलाई सच्याउन सम्झाउनुहोस् भन्नुहुन्थ्यो। म आफूलाई लागेको कुरा तत्कालै भनिदिन्थें। कुनै कुनै सुझाव सुनेर उहाँले भन्नुहुन्थ्यो, ‘तपाईं नाटककार त होइन तर कसरी थाहा पाउनुभयो नाटकमा यो कमजोरी?’ मेरो सुझावअनुसार नाटकमा सुधार गरिएको निकै दृष्टान्त छन्

सबैभन्दा बढी यसरी म ‘मालती मंगले’ नाटकमा खटिएको थिएँ
। प्रतिष्ठानले गर्ने अरू नाटकमा पनि मेरो त्यस्तै भूमिका हुन्थ्यो। मेरो यो नियमित कामजस्तै बनेको थियो। यसबाट उहाँ झन् प्रभावित हुनुभएको थियो
कामका बेला मात्र होइन, भेटघाट हुने होइन। म उहाँको घर पनि अनेक पटक गएको छु। खानाका लागि बोलाइरहनुहुन्थ्यो। परिवारकै एउटा सदस्यजस्तो बनिसकेको थिएँ। कहिलेकाहीँ केही समस्या पर्दा पनि मलाई सम्झेर बोलाउनुहुन्थ्यो।एक पटक उहाँको घरमा भाडामा बसेकाहरूप्रति उहाँलाई शंका लागेछ। तिनीहरूले अरूभन्दा बढी नै भाडा दिने गरेका थिए। उनीहरूले प्रशासनलाई पनि नटेर्ने र अन्तर्राष्ट्रिय जगत्मा गएर नेपालका कतिपय कुरा बेच्ने खालका शंकास्पद गतिविधि गरेको जस्तो उहाँलाई लागेछ। यो विषयमा मलाई चिन्ता व्यक्त गर्नुभयो। खाँचो टार्न भाडामा त दिइयो तर बस्ने मान्छे उचित भएनन् के गरौं (?) भनेर सोध्नुभयो। भाडामा बस्ने भनेको अवधि पूरा हुनुभन्दा दुई महिनाअघि नै जानकारी दिएर हटाइदिन सुझाव दिएँ। चिठी नै दिएर घर परिवारलाई नै चाहिएको हुनाले खाली गरिदिन सूचना दिन मैले दिएको सुझावअनुसार त्यसै गर्नुभएको थियो। उनीहरू कहाँका को हुन् भन्ने जिज्ञासा भए पनि तर सोध्नु उति उपयुक्त मानिनँ मैले

उहाँको कविशुलभ बानीमा सबभन्दा महँगो कुरा के थियो भने अकबरी सुन हुनका लागि त्यसको कसी एक प्रतिशत पनि नरहेर अब्बल भएपछि अकबरी हुन्छ
। उहाँमा कसी लागेको स्वभाव भएको हुनाले जुन परिवारमा पनि, बर्मेली समाजमा पनि, उहाँ जन्मेको लमजुङको पुस्तैनी राई गाउँमा पनि र अन्त जतासुकै पनि समाजमा मिल्न सक्ने स्वभाव हो। खुल्न मिल्ने ठाउँमा खुल्न जान्ने। खुल्न नहुने ठाउँमा ढप्किन पनि जान्ने। त्यसैले पनि विशिष्ट व्यक्तिका पहिचान बन्न सकेको हो। पूरै खुल्नु वा पूरै बन्द भइरहने स्वभाव ठूलो कमजोरी हो। यो उहाँमा पटक्कै छँदैछैन
......

चाहे गीत भनौं, चाहे कविता भनौं— ती एउटै सत्यका आयाम मात्र हुन्। कानले जब सुन्दछ, त्यो गीत कहलाउँछ, हृदयले जब सुन्दछ त्यो कविता कहलाउँछ। उहाँका यस्तै कविता छन्। उहाँको कुन कविता कुन गीत भन्ने प्रश्नै उठ्दैन। उहाँ गद्य शैलीमा लेख्ने भएको भए कुनै कविता गीत भएको छैन भन्न मिल्थ्यो। त्यसैले उहाँका कुनै एक कृतिलाई छेउ लगाएर यी–यी राम्रा हुन् भन्न सक्ने अवस्था छैन। सबै उत्तिकै सुन्दर र महत्त्वपूर्ण छ

उहाँमा सौन्दर्यबोध चाहिँ ज्यादै मार्मिक छ
। एक पटक म काठमाडौं नै भएका बेलामा उहाँको फोन आयो। ‘पोखरेलजी तपाईंले सत्तरी नाघेपछि जसलाई सुगर (मधुमेह) भएन, त्यसलाई कहिले पनि हुँदैन भन्नुभएको थियो’ उहाँले भन्नुभयो, ‘म बर्मा गएँ यसपालि, त्यहाँ नाच्दै र गाना गाउँदै त्यहाँका नेपालीसँग पगितो आँप खाएँ, तर बर्माको त्यो कोसेलीले त मलाई सुगर पो भयो। तपाईंले त्यसो नभनेको भए म त्यो गर्दिनथिएँ होला, एक दुई दाना मात्र खाने थिएँ।’

यो थाहा पाएपछि उहाँकोमा गएँ
। बागबजारमा रहेको अञ्जनीकुमार डाक्टरको क्लिनिक लिएर गएँ आफैंले। अनि जाँच र उपचार सुरु भएको थियो। उहाँसँग लामै संगत र सान्निध्य भएकाले धेरै प्रसंग होलान्। तर म आफू ८७ वर्ष लाग्ने तरखरमा छु। यतिबेला सबै कुरा त सम्झन सकिंदो पनि रहेनछ। तर, जति सम्झन्छु रोमाञ्चित हुन्छु
.....

राष्ट्रले उहाँको महत्त्व बुझेरै राष्ट्रकविको उपाधि दिएको हो। हुन त पहिलेदेखि नै मेरा र अरू कतिपयका लागि ज्यादै नै अभ्यन्तर एउटा ग्रन्थजस्तो श्रद्धेय व्यक्ति भएकाले उहाँको छाप नै बेग्लै थियो। राष्ट्रले योगदानको कदर गर्दै त्यस्तो सम्मान दिनु धेरै राम्रो हो। यसमा अत्यधिक खुसी हुनेहरूमध्ये म पनि एक हुँ। उहाँ राष्ट्रको गहना भइसक्नुभयो। यो अवस्थामा एकथरीलाई राम्रो र अर्काथरीलाई नराम्रो भन्ने अधिकारै खोसियो। किनभने राष्ट्रका लागि दुवैथरी विचार राख्ने आफ्नै हुन्छन्। पक्ष पनि आफ्नै। विपक्ष पनि आफ्नै
(विराटनगरवासी भाषाशास्त्री पोखरेलसँग कान्तिपुरकर्मी माधव घिमिरेले गरेको कुराकानी आधारित)
प्रकाशित : आश्विन ६, २०७५ ०९:४३



किरातको इतिहास : को हुन् किरात राई ?

  किरातको इतिहास : को हुन् किरात राई ? डा. भक्त राई , लोकपाटी न्यूज ६ माघ २०७६ , सोमबार किरात शब्द अनेक जातिहरूलाई बुझाउने पुञ्ज हो। कि...