Monday, September 30, 2019

स्त्रीशक्ति, मिथक र मीमांसा


स्त्रीशक्ति, मिथक र मीमांसा
ध्रुवसत्य परियार, नागरिक, आइतबार, १२ असोज २०७६, १८
२६ सय वर्षको अन्तराल
एक स्त्री स्वतन्त्र भई, कति स्वतन्त्र छु म,
सधैँ चारकुनाभित्र रगडिरहनुदेखि मुक्त
भोकको पीडादेखि मुक्त
खाली भाँडाहरूको घन्काइदेखि मुक्त
त्यो पुरुषको क्रूरतादेखि मुक्त
...सारा काम र द्वेषदेखि मुक्त
फैलिरहेका वृक्षहरूको छायामा जान्छु म
, आफ्नो खुसीमा ध्यान दिन्छु ।
तेरीगाथा’ नामक पद्य–संकलनमा यी हरफ उल्लेख छन्, जसलाई सुमंगलमाता नामकी भिक्षुणीले ६०० ईसापूर्वतिर पाली भाषामा रचेकी थिइन् । यसै संकलनमा मट्टा नामकी अर्की भिक्षुणी मुक्तिको आवाज यसरी व्यक्त गर्छिन्–
कति स्वतन्त्र छु म ! कति अनौठो हो स्वतन्त्रता !
ती तुच्छ वस्तुहरूदेखि मुक्त—
ढिँकी, जाँतो र आफ्नो अडबङ्गे मालिकदेखिमुक्त
पुनर्जन्म र मृत्युदेखि मुक्त 
ती तमाम चिजहरूले दबाएर राखेका थिए मलाई
ती सबैलाई अहिले टाढा फ्याँकेकी छु । 

हिन्दू समाजमा नारी शक्तिको बखान गर्दा अधिकांशले पौराणिक पात्र नवदुर्गाहरूसँगै पार्वती, सीता, कुन्ती, द्रौपदी लगायतको उदाहरण पेस गर्छन् । यिनीहरू सबैसँग अनेक मिथकीय शक्ति र जन्म कहानी छन् । यी सबै पात्रहरू उच्च वर्ग, शासक र सत्तासँग सम्बन्धित छन् । 
तेरीगाथा’ भिक्षुणीहरूको गाथा हो । यी हरफ भारतीय लेखिकादीप्ति प्रिया महरोत्राको सन् २००१ मा प्रकाशित पुस्तक ‘भारतीय महिला आंदोलन : कल आज और कल’बाट भावानुवाद गरिएको हो । भाषा र भूगोललाई नियाल्दा यी हरफले बताउँछन्, आजभन्दा झन्डै २६ सय वर्षअघि नै आजको नेपाल र भारतको कतिपय भूमिमा स्त्रीहरूले पितृसत्तात्मक समाजको विरोध गरेका थिए । 
यी हरफभित्र जेजस्तो बेला, व्यवस्था, बोध र विद्रोह पाइन्छ, त्यो हाम्रो समाजमा आज पनि देखिन्छ । आज कुन्ता शर्माको सर्वाधिक चर्चित कविता ‘पोथी बास्नु हुँदैन’ले व्यंग्यात्मक शैलीमा भन्छ–
सधैं सधैं घरका धुरीहरूमा
आँगनहरूमा, बार्दलीहरूमा
घाँटी तन्काउँदै, सिउर हल्लाउँदै
बास्ने काम भालेको हो
आवाज उकास्ने काम भालेको हो । 
पोथीले मात्र कुर्कुराउनुपर्छ
आक्रोशका घुड्काहरू चुपचाप निल्नुपर्छ
अण्डा पार्नुपर्छ, ओथारा बस्नुपर्छ
चल्ला काढ्नु अनि
तन्मयतापूर्वक बच्चा हुर्काउनुपर्छ
उन्मुक्त हाँसो हाँस्नु हुँदैन
पोथी बास्नु हुँदैन । 
पौराणिक मिथक र सत्ता
सुमंगलमाता र मट्टा (६०० ईपू) देखि कुन्ता शर्मा (जन्मः सन् १९४६) सम्म आइपुग्दा महिलालाई घरभित्र सीमित राख्ने र ‘मालिक’हरूले दास बनाउने प्रक्रियामा चरित्रगत फरक होला, चिन्तन उही छ, विभेदको मिथक र मुक्तिको मनोवाञ्छा उही छ । 
विशेषतःहिन्दू समाजमा नारी शक्तिको बखान गर्दा अधिकांशले पौराणिक पात्र नवदुर्गासँगै सती, सीता, कुन्ती, द्रौपदी लगायतको उदाहरण पेस गर्छन् । यिनीहरू सबैसँग अनेक मिथकीय शक्ति र जन्म कहानी छन् । जस्तो : सती दक्ष प्रजापतिकी पुत्री हुन्, पार्वती पूर्व जन्ममा सती थिइन्, दुर्गा शिवकै पत्नी अर्थात् शिव–शक्ति रूप हुन् । 
त्यस्तै, कुन्ती हस्तिनापुर नरेश पाण्डुकी पत्नी थिइन् । यिनले बिहेअघि नै दुर्वासा ऋषिबाट देवताहरूलाई बोलाउने मन्त्र पाएकी थिइन् । रोचक यो छ कि, मन्त्र दिने ऋषिमाथि कुन्तीले सन्देह गर्छिन् र मन्त्रको शक्ति जाँच्न सूर्यदेवलाई बोलाउँछिन् । मन्त्र सत्य हुन्छ, सूर्य उनको सामु आउँछन् र बोलाउनुको कारण सोध्छन् । कुन्तीले मन्त्रको शक्ति जाँच्नका लागि बोलाएको बताउँदै फर्कन आग्रह गर्छिन् । तर, सूर्यले आफ्नो आगमनलाई व्यर्थ नबनाउने भन्दै कुमारी नै रहने सर्तमा कुन्तीलाई गर्भवती बनाएर जान्छन् । हेर्नुस्, स्त्रीलाई भेटेपछि देउताले पनि विभिन्न बहाना र नाममा यौनेच्छा पूर्ति गर्नुपर्ने ! खैर, समय आएपछि कुन्तीले पुत्रलाई जन्म दिन्छिन् । अविवाहित कन्याले पुत्र (कर्ण)लाई जन्म दिएको समाजले राम्रो मान्दैनथ्यो, त्यही डरले उनले पुत्रलाई गंगामा बगाउँछिन् । यहाँनेर स्त्रीलाई आफ्नो खुसीले बच्चा जन्माउन रोक लगाइएको छ र सन्तानलाई नदीमा बगाएर उसलाई अपराधी बनाउन बाध्य पारिएको छ । 
त्यस्तै, वाल्मीकि रामायण अनुसार, राजा जनकले खेत जोत्दा सीता फालीमा आउँछिन् । उनको विवाह रामसँग हुन्छ । वनवासका क्रममा सीता रत्नजडित मृगको प्रलोभनमा पर्छिन् र रावणद्वारा अपहरित हुन पुग्छिन् । रहँदा–बस्दा चरित्र चोख्याउने नाममा सीतालाई अग्निकुण्डमा हालिन्छ, तर उनको मृत्यु हुँदैन । पछि उनी जिउँदै धर्तीमा प्रवेश गर्नुपर्छ । यहाँनेर, सीतालाई धन–सम्पत्तिको लोभमा परेको, चरित्रमा दाग लागेको र जिउँदै जलाइएको वा खाडलमा हालिएको प्रसंग आएको छ । यसले तत्कालीन समाजमा महिलाले खेप्नुपरेको उत्पीडन वा अन्यायलाई संकेत गरेको छ । 
त्यस्तै, द्रौपदी पाञ्चाल देशका राजा द्रुपदकी पुत्री थिइन् । यिनको जन्म र जीवन चरित्रको कथा पनि रोचक छ । पाँच पाण्डवकी पत्नी यिनलाई आफ्नै पतिले जुवामा थाप्छन् । योपत्नीलाई निजी सम्पत्ति समान सम्झने पुरुषसत्ताको प्रमाण हो । खैर, यी सबै पात्रहरू उच्च वर्ग, शासक (पुरुष) र सत्तासँग सम्बन्धित छन् । यिनीहरूका पछाडि कतिपय अवस्थामा दासदासीहरू पनि थिए । यी सबैको खास विरासतीय हैसियत, रूप अथवा अलौकिक शक्ति पनि थियो । 
आज हामीकहाँ कतिपय महिलाहरू उच्च पदमा पुगेका छन् । जो उच्च पदस्थ थिए र छन्, तीमध्ये अधिकांशले वर्ग, विरासत, जात, धर्म, क्षेत्रका कारण अवसर पाएका छन् । यद्यपि व्यक्तिगत संघर्षको कथा हरेकसँग हुन्छ, त्यसको महत्व बेग्लै छ । यो आत्मबलको कुरा पनि हो, मनोबल बढाउने हेतुले नै पुर्खाले तन्त्र–मन्त्र साधना लगायत धार्मिक अनुष्ठानका विधि बनाए । 
आज जसरी हाम्रो समाजजातीय, वर्गीय, लैंगिक, धार्मिक रूपमा विभाजित छ, त्यो पौराणिक कालमा पनि थियो । विशेषतः वर्ण–व्यवस्थामा आधारित हिन्दू समाजमा जात अनुसार आरक्षणमा आधारित पेसा हुँदा, ब्राह्मण र क्षत्रीले धर्म र सत्ता चलाउने कोटा लिँदै आउँदा, एउटै जातिमा विवाह गर्नुपर्दा, अंश र वंशको हक पुरुषमात्रै सीमित हुँदा महिला वा पिँधमा परेका जातिहरूले ऐतिहासिक रूपमा उत्पीडन भोग्दै आए । शूद्र भएर पनि ध्यान–तपस्या ग¥यो भनेर शम्बूक ऋषिलाई रामले हत्या गरेको प्रसंग रामायणमा उल्लेख छ । 
हिन्दू धर्म–संस्कृतिमा मात्रै मिथक, विभेद र विकृति छन् भन्ने होइन, विश्वका अन्य धर्मभित्र पनि भिन्न–भिन्न समूह छन्, फरक मूल्य–मान्यता र मिथक छन् । त्यसैले धेरै पहिलेदेखि नै यो धर्तीमा विभिन्न ढंगले महिला र उत्पीडित वर्गको मुक्तिको आवाज गुन्जँदै र धार्मिक–सामाजिक सुधारका आन्दोलन हुँदै आएको पाइन्छ । 
दीप्ति प्रिया महरोत्रा लेख्छिन्, ‘शोषण वा दमनको विरुद्ध महिलाहरूले आफ्नो आवाज आफ्नै किसिमले उठाउँदै आएका छन् । पुरुषवादी दृष्टिकोणबाट लेखिएको इतिहासमा राजा–महाराजाहरूको शासन र युद्ध–विजयका घटनाको चर्चा रहेका छन् । फेरि पनि यस मुख्यधारा इतिहासका पानामा केही झिनो दरार छ, जसबाट पर नजर लगाउने हो भने अर्को दुनियाँ देखिन्छ, जसमा दासदासी र श्रमिक–दलित छन् । घरको चार भित्ताभित्र निसासिएर जिउनु र खेत–खलियानमा खटेर मेहनत गर्ने महिलाहरू नै हुन्।’
सुरक्षित भविष्यको चिन्ता
एकछिनलाई तपाईं पौराणिक स्त्री पात्रलाई बिर्सनुस्, युट्युबमा जानुस् र ‘गोल्ड डिगर प्रान्क भिडियो’ सर्च गरेर हेर्नुस् । नेपाल, भारतदेखि संसारका विभिन्न देशमा खिचिएका त्यस्ता भिडियो हेरेपछि तपाईंलाई यस्तो लाग्न सक्छ कि दुनियाँका अधिकांश स्त्रीहरू धनी वा शक्तिशाली पुरुषको खोजी वा पर्खाइमा छन् । यो एउटा तथ्य पनि हो । लैंगिक विभेदको इतिहासलाई नबुझी भिडियोलाई मात्रै हेर्दा वा आजको समाजलाई मात्रै नियाल्दा यो तथ्य तपाईंलाई एक मात्र सत्य लाग्न सक्छ । यो तथ्यको पिँधसम्म पुग्नुभयो भने तपाईंले महिला विभेदको अन्तिम सत्य पाउनुहुनेछ— सम्पत्ति र सन्तानमाथि हक नहुनु र सुरक्षित भविष्यको चिन्ता लिनुपर्ने कारण नै आज महिलाहरू ‘गोल्ड डिगर भिडियो’को सिकार भइरहेका छन्, पुरुषवादी समाजमा भयानक विभेद खेपिरहेका छन् । 
आजको समाजलाई उल्ट्याएर सोच्नुस्, अंश र वंशमा हक महिलालाई मात्रै हुन्थ्यो, महिलाले पुरुषलाई विवाह गरेर लैजाने प्रचलन हुन्थ्यो भने ‘गोल्ड डिगर भिडियो’मा निश्चय नै पुरुषले सिकार हुनुपथ्र्यो । 
यहाँनेर तपाईं यो तर्क गर्न सक्नुहुन्छ– यो दुनियाँमा धनी र शक्तिशाली महिला पनि छन् । हेर्नुस्, यो पुँजीवादी दुनियाँमा अपवादमा धेरै कुरा छन्,तर यो स्पष्ट छ, संसारका अधिकांश समाजको चरित्र पुरुषप्रधान हो । पुरुषवादी संरचनाले महिलालाई भन्दा पुरुषलाई धन कमाउने वा शक्तिमा जाने वातावरण दिन्छ । सामन्तवाद, पुँजीवाद र ब्राह्मणवादले अधिकांशतः उच्च वर्ग र जातिलाई मात्रै प्रगति गर्ने आधार दिन्छ । 
अर्कोतर्क आउन सक्छ, प्राकृतिक रूपमा पोथी जातिभन्दा भाले जाति बलिया हुन्छन् । हो, प्राकृतिक तथ्यको आफ्नो ठाउँ छ । तर, सबै भाले जाति, पोथी जातिभन्दा बलिया हुन्छन् भन्ने होइन । पशुको कुरा छोडौँ, मानव भएर के शक्तिशालीले निर्धालाई शोषण गर्नैपर्छ ? विवेक वा न्याय नामको कुनै चिज छैन ? त्यसैले त इतिहासदेखि उत्पीडनमा परेका मानिसले सामाजिक न्याय पाउनुपर्छ भनेर आज विश्वभरि आवाज उठेको छ । 
आज हामी अंश र वंशको हक महिला र पुरुषमा समान बनाउने बहसमा छौँ । यहाँनेर हामीले यो बुझ्नुपर्छ— पुरुषबाट हक खोसेर महिलामा ल्याउने, पुरुषसत्ता वा पुरुषवाद भत्काएर महिलासत्ता वा महिलावाद ल्याउने, ब्राह्मणवाद भत्काएर दलितवाद ल्याउने, धनीहरूबाट खोसेर गरिब पोस्ने होइन । राज्यमा सबैलाई आत्मसम्मान हुने, समान अवसर प्रदान हुने, समन्याय हुने विधि–व्यवस्था ल्याउने हो । अनि, मिथकमा आधारित विभेदलाई भत्काएर ज्ञान, विज्ञान र विवेकमा आधारित न्यायलाई स्थापित गर्ने हो । 
दशैं, उपासना र आधार
कुलचन्द्र कोइराला आफ्नो पुस्तक ‘नेपाली सांस्कृतिक जात्रापर्व’मा लेख्छन्, ‘कतिपय पुराणमा दशैँको व्रत एवं दुर्गाको उपासना गरी वरदान प्राप्त गरी रावणलाई रामले मारेको कथा उल्लेख छ । ऐतिहासिक अन्वेषणकर्ताहरू पुराणको उक्त कथासँग त्यति सहमत छैनन् । ’ 
दशैँको मुख्य महत्व शक्ति उपासना र विजयको अभिलाषासँग जोडिएको छ । विशेषतः रामले विजय प्राप्त गरेको खुसीयालीमा दशैँ मनाइन्छ । हिन्दूहरूले दशैँमा आफूभन्दा ठूलाबडाबाट टीका ग्रहण गरेर विजय वा सफलताका लागि आशीर्वाद लिने, शक्तिपीठहरू, विशेषतः कोटहरूमा हातहतियार पूजा गर्ने, पशु बलि चढाउने, मीठोमसिनो खाने र राम्रो लगाउने गर्छन् । 
राम स्वयंले दुर्गाको उपासना गरी रावणमाथि विजय गरेको मिथकका आधारमा शासकहरूले शक्तिको उपासना गर्ने प्रचलनसँगै दशैँ मनाउन थालिएको बुझिन्छ । हामीकहाँ शासकले शक्तिको उपासना गर्ने प्रचलन लिच्छविकालमा सुरु भएर मल्लकालमा बढी नै महत्व पाएको मूर्ति, अभिलेख र इतिहासले संकेत गरेका छन् । 
हरेक वर्ष दशैँमा विशेषतः दुर्गा पूजाको चर्चा हुने, सफलता वा विजयका लागि देवीको भाकल गर्नेर रामायण–महाभारतजस्ता पौराणिक साहित्यलाई सम्मानका साथ अध्ययन गरिने हुँदा हामीकहाँ स्त्रीशक्तिको चर्चा बेला–बेला हुने गर्छ । 
आम मानिसलाई जिज्ञासा हुन्छ, मर्यादा पुरुष रामले नै उपासना गरेकी दुर्गाको शक्ति कति होला ? कुलचन्द्र कोइराला लेख्छन्, ‘शिव नै शक्ति हुन् र शक्ति नै शिव हुन् । ...शक्ति दर्शन अथवा शैव दर्शनको प्रादुर्भाव भएपछि शक्तिको महिमा झनै बढ्यो र शिव शक्तिको अभिन्नता दर्शाउन शिवकै अनुरूप शिवा (दुर्गा) को पनि रूप कल्पना गरियो ।’
शिव–शक्तिको रहस्यमाथि मनन गर्न शिवसंहिता, शिवपुराण, लिंगपुराणसम्म पुग्नुपर्छ । शिवसंहितामा योग साधना, शिवपुराण र लिंगपुराणमा शिवशक्ति र शिवलिंगको महिमा वर्णन गरिएको छ । जसमाथि चिन्तन–मनन गर्ने हो भने शिव व्यक्ति नभएर प्रकृति वा सृष्टि प्रतीत हुन्छन् । त्यस्तै, सृष्टि सञ्चालनमा अंह भूमिका हुने स्त्रीहरु शक्ति रुप हुन् । यसरी पौराणिक कथामा आउने स्त्री पात्रहरुलाई पनि प्र्रकृति र सृष्टिको संकेत मान्न सकिन्छ ।    
लिंगपुराणमा सूतजी भन्छन्, ‘अदृश्य जो शिव हुन्, उनी दृश्य प्रपञ्च (लिंग)का मूल हुन् । यसमा शिवलाई अलिंग र अव्यक्त प्रकृतिको लिंग बताइएको छ । त्यसैले यो दृश्य जगत पनि शिवस्वरूप हो । ’
शिव संहितामा भनिएको छ, ‘पञ्चभूत तत्वहरूको संयोजनबाट यस संसारमा असंख्य स्थूलरूप वस्तुहरूको उत्पत्ति हुन्छ । ती वस्तुमा चैतन्यरूपी जीव कर्मद्वारा बाँधिएर रहेको हुन्छ । ’ 
कुन्तीले मन्त्रको शक्तिले सूर्यलाई बोलाएको, सीता खेत जोत्दा फालीबाट निस्केर फेरि अग्नि परीक्षा हुँदै धर्तीमै प्रवेश गरेको अर्थात् माटोदेखि माटोसम्म पुगेको घटनाले प्रकृति वा सृष्टितिर संकेत गर्छ । प्राचीनकालका चिन्तकहरूले जल र अग्निलाई देवता वा शक्ति मानेर, पञ्चमहाभूत तत्वमा आधारित भई प्रकृतिको व्याख्या गरेर दुनियाँको रहस्यलाई खोजिरहेका थिए । प्राकृतिक विपत् वा घटनाहरूले जनजीवन प्रभावित हुने भएकाले मानिस मूलतः प्रकृतिपूजक वा शक्तिपूजक हुँदै आयो । घुमन्ते मानिसहरू प्रकृतिकै उपजमा आश्रित भएर एकै ठाउँमा बस्न थालेदेखि, विशेषतः राज्यको उत्पत्ति भएदेखि शक्तिको परिभाषा बदलियो, त्यसैले मानिसहरूले सत्ता र शक्तिसँग सम्बन्धित अनेक मिथकीय कहानी रचे । प्रकृति र शक्तिशाली पुरुषलाई देवी–देवताका रूपमा चर्चा गर्दै आए । देवी भागवत पुराणमा एक सयभन्दा बढी शक्तिपीठहरूको उल्लेख पाइन्छ । 
आजसम्म हामी यिनै धार्मिक कहानीबाट प्रभावित छौँ । प्राकृतिक विपत् नहोस्, खेती सप्रियोस् भनेर विशेषतः किसानले प्रकृतिलाई खुसी पार्न गीत गाउने, नाच्ने, बाजा बजाउने गर्न थाले । आफूले कल्पना गरेको चिजलाई चित्र वा मूर्तिमा ढाल्ने उत्कण्ठा, शक्तिशालीले स्मृति राख्नका लागि आफ्नै मूर्ति बनाउने लालसा आदिका कारण मानिसहरूले मूर्तिहरू बनाउन थाले । मानिसका यस्ता क्रियाकलापले क्रमशः संस्कृतिको रूप लियो । 
गोरख प्रसादको पुस्तक ‘भारतीय ज्योतिष का इतिहास’ अनुसार, पानी पर्ने र खेती लगाउने समय जान्न कृषकलाई र लामो समयसम्म यज्ञ वा सूर्यको उपासना गर्ने भएकाले महिना र दिन जान्न पुजारीहरूलाई सर्वप्रथम ज्योतिष ज्ञान आवश्यक भयो । यसरी सूर्य, चन्द्रमाको अवस्थिति हेरेर मानिसले महिना, दिन र तिथिहरू बनायो । प्र्रकृतिसँग जुध्न, मानसिक र शारीरिक रूपमा स्वच्छ र बलशालीहुन योग–साधना, मन्त्र–साधना, पूजाविधि आदिको विकास ग¥यो । यी कुरा निश्चित रूपमा विज्ञान वा मनोविज्ञानसँग निकट छन् । यी कुरा पत्ता लगाउन, विकास गर्न एउटै व्यक्ति वा कुनै एक समाजको मात्रै भूमिका, अभ्यास नभएर धेरै व्यक्ति र समाज लागेको हुनुपर्छ । 
आज हामी तिथि, विधि र वाङ्मय (पौराणिक कथा)मा विश्वास गरेर विभिन्न धर्म–संस्कृति मनाइरहेछौँ, मूल्य–मान्यतालार्ई मानिरहेछौँ । यसो गर्दा समाजमा सबैको विजय नभएर कतिपय विभेद र उत्पीडनमा परेका छन् । जस्तो ः देउता रिसाउँछन् भनेर छाउपडी र छुवाछुत मान्नू,विभिन्न पाप–धर्म र अन्धविश्वासको भ्रममा पर्नू । 
शक्ति केका लागि ?
हिजो पुर्खाले शारीरिक र मानसिकरूपमा बलियो हुन पूजा, उपासना, अनुष्ठान विधि पत्ता लगाए । पछि मनोकांक्षा पूरा गर्न अर्थात् शक्तिमा पुग्नका लागि शासकहरूले देवीदेवताको उपासना गरेर मनोबल बढाउने अभ्यास गरे । त्यसमा नागरिक पनि सहभागी हुँदै आए । जस्तो : हामीकहाँ मन्दिरहरूमा पूजा गर्ने, बलि चढाउने, मन्त्र भन्ने,मन्दिर वा मूर्ति बनाउने, मन्दिरबाहिर बाजा बजाउने फरक–फरक जाति वा समुदायका मानिस हुन्छन् । पूजाआजा गर्ने, व्रत बस्ने फरक–फरक बहाना, मिथक र मनोकांक्षा छन् । 
शासकहरूले सबै जनतामा सुशान्ति, स्वास्थ्य, सफलता, समृद्धिका लागि धार्मिक अनुष्ठान गरिएको पनि बताउँदै आएका छन् । वास्तवमा मान्छेले आफू शक्तिमा रहन, सफलता हासिल गर्नकै लागि मनोकामना राखेको हुन्छ । आज हामीले यो बुझ्न आवश्यक छ कि कसैले पनि धार्मिक अनुष्ठानबाट शक्तिशाली भएर अर्कोमाथि शासन वा दमन गर्ने होइन । हो,धार्मिक अनुष्ठानले मनोबल बढ्न सक्छ,तर सबैलाई सुखी, समन्यायमा राख्नका लागि राज्यले नीति–नियम बनाएर कार्यान्वयन गर्नुपर्छ । 
आज हामीकहाँ वैवाहिक बलात्कारको कानुन, छुवाछुतको कानुन आइसकेको छ । योसँगै कानुनका दृष्टिले महिलाहिंसा, बालहिंसालाई केलाउने हो भने हामी प्रत्येक घरमा ‘अपराधी’ छैनौँ होला र ? छुवाछुत, जातीय विभेद, महिलाहिंसा, बालबालिका माथिको हिंसासँगै अन्य विभेद हामीबाट नभएको होला ?त्यसैले हामीले आफूलाई सच्याउँदै, आत्मालोचना गर्दै, अपराधीलाई सजाय दिलाउन सघाउँदै, धार्मिक–सामाजिक व्यवस्था र मान्यतालाई समयानुकूल सुधार्दै, राज्य संयन्त्रलाई समावेशी बनाउँदै, राज्यका सेवा–सुविधामा सबैलाई हक दिलाउँदै, इतिहासदेखि पछाडि परेका लिंग, वर्ग, जातजाति, समुदायलाई विशेष सुविधा दिँदै अगाडि बढ्नुपर्नेछ । हामीलाई यसैका लागि, अझ भनौँ सामाजिक न्याय स्थापनाका लागि शक्ति चाहिएको छ ।


धर्म, संस्कृति र जीवनको बहस

  धर्म , संस्कृति र जीवनको बहस अरूणा उप्रेति अनलायन खबर,   २०७७ साउन १८ गते १०:३४ ‘ नो वर्त प्लिज’ गीतको बोललाई लिएर मैले हिन्दु ‘जागर...