Wednesday, October 16, 2019

कुमारी यात्रामा झुम्यो वसन्तपुर


कुमारी यात्रामा झुम्यो वसन्तपुर
जात्रामा संलग्न हुने सबैलाई कुमारी घर बोलाइन्छ र भोज खुवाइन्छ भोज खर्च गुठीले व्यहोर्छ भोज खाने, खुवाउने कार्यलाई  ‘वलँ भ्वय्’ भनिन्छ । यही दिन तलेजु भवानीका पुजारीको घरमा पनि भोज खाने चलन छ
भाद्र २८, २०७६दामोदर न्यौपाने
काठमाडौँ — यःसिं उठाएको दिनदेखि वसन्तपुरमा इन्द्रजात्राको रौनक सुरु भएको छ इन्द्रजात्रा सुरु भएको चौथो दिन कुमारी रथयात्रा गरिने भएकाले यो दिन विशेष उत्सवमय हुन्छ
शुक्रबार वसन्तपुर क्षेत्रको तल्लो टोलमा कुमारी रथयात्रा गराएपछि राति राष्ट्रप्रमुखले कुमारी दर्शन गर्ने परम्परा छ यही परम्पराअनुसार राष्ट्रपति विद्यादेवी भण्डारीले वसन्तपुर गद्दीबैठकबाट कुमारी दर्शन गरिन् कुमारीघरमा बस्ने कुमारी जुनसुकै दिन निस्कन नपाउने परम्परा वर्षमा १३ पटक मात्र बाहिर निकालिन्छ त्यसमध्ये इन्द्रजात्राको बेलामा विशेष महत्त्वको साथ बाहिर निकालिन्छ

भाद्र द्वादशी तिथिबाट आश्विन चौथी तिथिसम्म मनाइने इन्द्रजात्राको अवसरमा तीनपटक कुमारी बाहिर निकालिने परम्परा रहेको इन्द्रजात्रा व्यवस्थापन समितिका अध्यक्ष गौतम शाक्य बताउँछन् राजकीय सम्मानका साथ भाद्र शुक्ल पक्षको चतुर्दशी, पूर्णिमा र आश्विन कृष्ण पक्षको चौथी तिथिमा रथयात्रा चलाइन्छ

टोलबासीले आफ्नो राष्ट्रिय जीवित देवी कुमारीको दर्शन गरून् भन्ने उद्देश्यले टोलटोलमा रथयात्रा गर्ने परम्परा रहेको हो शुक्रबार वसन्तपुरबाट सुरु भएको रथयात्रा तल्लो टोल घुमाइयो तल्लो टोलमा वसन्तपुर, मरु, चिकंमुगल, जैसीदेवल, ब्रम्हटोल, ह्युमत, कोहिटी, भीमसेनस्थान, मरु हुँदैन वसन्तपुर आएर टुंगिन्छ

भोलिपल्ट माथिल्लो टोलमा रथयात्रा हुन्छ माथिल्लो टोलको पनि परम्परादेखि चल्दै आएको रुट हुन्छ वसन्तपुरबाट निकालेर प्याफल, यट्खा, नरदेवी, तेंगल, न्ह्योखा, न्हेकतला, असन, मच्छिन्द्रबहाल, इन्द्रचोक, मखन, हनुमानढोका हुँदै फेरि वसन्तपुरमै ल्याइन्छ

सप्ताहव्यापी कुमारी पूजामा के हुन्छ?
सैनिक बाजा, प्रहरीको बाजा, पञ्चैबाजा बजाइन्छ कुमारीको दायाँ–बायाँ जीवित गणेश जीवित भैरव राखिन्छ सप्ताहव्यापी रूपमा गरिने पूजाविधि फरकफरक हुन्छ भाद्र शुक्ल एकादशीको दिन निमन्त्रणा पूजा हुन्छ यो दिन बिहान कुमारी, गणेश र भैरवमा सप्ताहव्यापी कार्यक्रमकका लागि सरकारले निम्ता चढाउने परम्परा छ

पञ्चबुद्धको मूल पुरोहितले बौद्धधर्म विधिअनुसार कुमारीलाई सगुन, शृंगार सामान र पोसाक चढाउँछन् जीवित देवता गणेश भैरवलाई पनि यही दिन निमन्त्रणा चढाउने परम्परा जीवित देवी कुमारी कुमारीघरमा राखिएको भने गणेश भैरवचाहिँ आफ्नै घरमा बस्दै आएका छन् कुमारीलाई पञ्चबुद्धको मूल पुरोहितले गणेश, भैरवलाई अन्य पुराहितले निम्ता चढाउने परम्परा छ

कुमारीका लागि ६ गजको कपडा चढाइन्छ गणेश भैरवलाई चाहिँ ‘गुल मण्ड’ नाम गरेको विशेष पोसाक चढाउने परम्परा
भाद्र द्वादशी तिथिमा गर्ने अर्को पूजा विधि छ यसलाई नेपालभाषामा मह्री ब्वयेगु भनिन्छ यस दिन साँझ कुमारी, गणेश र भैरवमा सांस्कृति रोटी चढाउने कार्यक्रम हुन्छ रोटी विशेष तरिकाले बनाइएको हुन्छ

कुमारी परम्पराबारे अध्ययन गरेकी दुर्गा शाक्यका अनुसार २६ प्रकारका रोटी चढाइन्छ त्यो दिन कुमारीलाई दस पाउको अष्टमंगल ८ थान चढाइन्छ गणेश भैरवलाई भने अष्टमंगल चढाइँदैन दस पाउको मठ कुमारीलाई थान गणेश भैरवलाई / थान चढाइन्छ चार पाउको मठ, दुई पाउको मठ, दस पाउको ऐंठा, तीन पाउको ऐंठा, डेढ पाउको ऐठा, दस पाउको जोपस्ता, तीन पाउको जोपस्ता, डेढ पाउको जोपस्ता कुमारी, भैरव र गणेशलाई नै चढाइन्छ

त्यसैगरी दस पाउको कल्ले मह्री, दुई पाउको कल्ले मह्री, ६ पाउको ‘ठू’ मह्री, ६ पाउको खाजा थान, दुई पाउको खाजा, ५ पाउको फिनी, ६ पाउको मिठाइ, दुई पाउको मिठाई, ६ पाउको गणेश भोग, एक धार्नी मकैको कछुवा (भाले), एक धार्नी मकैको कटहर (पोथी), पञ्च पकवान मह्री चढाउनुपर्छ रिकापीमा मसला पनि चढाउने परम्परा कुमारीलाई ३२ रिकापी भैरव, गणेशलाई ५/५ रिकापी मसला चढाउने परम्परा छ

त्रयोदशीमा गरिने पूजालाई नेपाल भाषामा ‘वलँ भ्वय्’ भनिन्छ कुमारीको रथयात्रामा संलग्न हुने सबैलाई कुमारी घर बोलाइन्छ यो पूजामा भोज खुवाइन्छ भोज खर्च गुठीले व्यहोर्छ ‘भोज खाने, खुवाउने कार्यलाई नै वलँ भ्वय् भनिन्छ,’ शाक्य भन्छिन् यही दिन तलेजु भवानीका पुजारीको घरमा पनि भोज खाने चलन तलेजुका पुजारी नेवार समुदायभित्रका कर्मचार्य हुन्
चतुर्दशी तिथिमा गरिने पूजालाई ‘क्वः नेयाः’ भनिन्छ यो दिन रथयात्रा गराउने दिन हो तल्लो टोलमा रथ यात्रा गराउने भएकाले यो दिनलाई ‘क्वः नेयाः’ भनिएको हो यो दिन कुमारीको आगम कोठामा गोप्य पूजा हुन्छ पूजा बौद्ध परम्पराअनुसार गरिन्छ पूजा पञ्चबुद्ध पुरोहितले गर्छन्

यो पूजा सकिएपछि जीवित देवता गणेश र भैरवलाई कुमारी घर ल्याइन्छ कुमारी चोकबाट कुमारी श्रीखण्ड मूल श्रीविहार हुँदै रथ भएको ठाउँसम्म पैदल ल्याउने चलन रथमा विराजमान भएपछि बलि पूजा हुन्छ रथको अगाडि हुने ‘घःमाः’ मा भेडाको बलि दिने चलन बलिपूजा भएपछि राष्ट्रप्रमुखले प्रसाद ग्रहण गर्छन् भेटी चढाउँछन् त्यसपछि रथयात्रा सुरु हुन्छ राजसंस्था हुँदा राजाले यो विधि पूरा गर्थे राजतन्त्रको अन्त्य भएपछि राष्ट्रपतिले राजाले गर्दै आएको यो परम्परलाई निरन्तरता दिएका छन्

कुमारीको रथ चलाउने पनि आफ्नै विधि छ यसको अगुवाइ पञ्चबुद्धका पुरोहित, सेनाको बाजा, प्रहरीको बाजा र पञ्चैबाजाले गरिन्छ कुमारीको रथ पछाडि शार्दुल जंगको पल्टन हुन्छ बाजागाजासहित सहरको परिक्रमा हुन्छ रथ वसन्तपुरमा आएपछि देवीको पूजा गरी समय्बजी चढाउने प्रसाद खाने चलन पूर्णिमा तिथिमा ुने कार्यक्रमलाई थःने याः भनिन्छ यो दिन माथिल्लो टोलमा रथयात्रा गरिन्छ

तल्लो टोल र माथिल्लो टोलमा रथयात्रा सकिएपछि आश्विन प्रतिपदा तिथिमा गाईदान पूजा हुन्छ कुमारीघर अगाडिको डबलीमा तीनवटा मउडापमा कर्माचार्य ब्राम्हणबाट गाइदान गर्ने चलान गाईदान सकिएपछि भोलिपल्ट गणचक्र पूजा हुन्छ यो पूजामा कानफट्टा जोगीबाट कुमारीको खाली रथमा बलि पूजा गर्ने परम्परा

गणचक्र पूजा भएको भोलिपल्ट नानीचा यात्रा हुन्छ सप्ताहव्यापी कार्यक्रमको समापनको दिनमा हुने रथयात्रा हो नानीचा प्याफल, नरदेवी, किलागल, भेडासिं, इन्द्रचोक, मखन हुँदै वसन्तपुरस्थित गद्दी बैठकअगाडि रथ विर्सजन हुन्छ रथयात्रा सकिएपछि कुमारी, भैरव र गणेशलाई लसकुस (स्वागत) गरिन्छ अनि कुमारीलाई कुमारी घरमा रहेको आसनमा विराजमान गराइन्छ भक्तजन कुमारीबाट टीका थाप्न आउँछन् यही दिन यः सिं पनि ढालिन् इन्द्रजात्रा विधिवत् रूपमा सम्पन्न हुन्छ

रथायात्रामा को–को सहभागी हुन्छन्?
व्यवस्थापन समितिमा संयोजक शाक्यका अनुसार नेवार समुदायभित्रका विभिन्न २९ गुठी छन् इन्द्रजात्रा सञ्चालन गर्ने ती सबै जातिको अलगअलग काम हुन्छन् लाखेको व्यवस्थापन गर्ने बेग्लै गुठी छ पुलुकिसि व्यवस्थापन अर्कै गुठीले गर्छ

कुमारीको रथ व्यवस्थापन गर्ने काममा पञ्चबुद्ध, राजाको खड्ग समाउने व्यक्ति, कुमारीको खड्ग समाउने व्यक्ति, सिकर्मी, नकर्मी, पुई ज्यापूहरू, नायः (महानाइके), म्हे नायः, लायकू साःमी, यंगल साःमी र चित्रकार सहभागी हुन्छन् रथयात्राको साथमा विभिन्न भेषभूषामा पञ्चबुद्ध रहेका हुन्छन् जना बौद्ध पुरोहितको समूहलाई पञ्चबुद्ध भन्ने गरिन्छ

राजाको खड्ग लिएको व्यक्ति तीनवटै रथयात्रामा कुमारीको रथमा बस्छन् रथ सुरु हुनु अघि रथ विसर्जन भएपछि कुमारीलाई भन्दा अगाडि खड्गको पूजा गरिन्छ कुमारीको खड्ग समाउने व्यक्तिचाहिँ दुई जना हुन्छन् रथको काठसम्बन्धी सम्पूर्ण कामको जिम्मा सिकर्मीको हुन्छ स्थापित थरका व्यक्तिले कुमारीको रथको गजुरमा पता चढाउने काम गर्छन् नकर्मीले रथमा कुनै खराबी आएमा मर्मत गर्ने काम गर्छन् ुई नाइकले कुमारीको पाउ भुइँमा नपरोस् भनेर सेतो कपडा ओछ्याउँदै जाने काम गर्छन्

ब्रम्हटोलका महर्जन ज्यापू पनि रथयात्राका महत्त्वपूर्ण वर्ग हुन् यो जातिको काम कुमारी सानो खटमा विराजमान हुँदा बोक्ने हो कुमारीको रथ ग्यारेजबाट बाहिर निकाल्ने, रथयात्रा सकेपछि भित्र थन्क्याउने, रथ तान्ने डोरी तयार गर्ने, वसन्तपुरमा कुमारीको इनार सफा गर्नेजस्ता काम गर्छन् नायः (महानाइके) को काम रथ कहाँ, कसरी लैजाने भनेर निर्देशन दिने हो उनीहरू रथको अगाडि बसेर ‘होस्ते, हैसे’ भनिराखेका हुन्छन् नायः दुई जना हुन्छन् म्हे नायः को काम कुमारीको अगाडि बत्ती बालेर जाने हो

लाय्कु साःमीको काम वसन्तपुरमा रथ रहुन्जेल ‘इला’ राख्ने हो इला भनेको झल्लर मठको ठूलो कपडा हो उनीहरूको अर्को काम रथको दायाँ–बायाँ खम्बा उठाउने पनि हो इन्द्रजात्रा अवधिभर काठैकाठले बनाइएको पालामा बत्ती बाल्ने पनि हो इन्द्रजात्रा अवधिभर यसलाई गद्दी बैठकको अगाडि विशेष रूपमा राखिएको हुन्छ यंगल साःमीको कामचाहिँ रथलाई बलियो गरी बेत बाँसले कस्नु हो

यंगाल टोलका मानन्धर जातिले गर्छन् यो काम तीनवटै रथलाई यसरी कस्नु उनीहरूको काम हो चित्रकारको कामचाहिँ कुमारी, गणेश र भैरवको रथमा रहेको ‘घःमाः’ मा रहेका रथको पांग्रामा विभिन्न रंगको चित्र कोर्नु हो ‘धेरै जाति सहभागी हुने रमाइलो पर्व हो इन्द्रजात्रा,’ संस्कृतिविद् यज्ञमानपति वज्राचार्य भन्छन्, ‘कालो, अँध्यारो र जंगली महिनाको रूपमा चिनेने गुँला महिना सकिनासाथ आउँछ इन्द्रजात्रा यसले सबैमा खुसीको सञ्चार गराउँछ वातावरण उमंग बनाइदिन्छ।’प्रकाशित : भाद्र २८, २०७६ ०८:५५


किरातको इतिहास : को हुन् किरात राई ?

  किरातको इतिहास : को हुन् किरात राई ? डा. भक्त राई , लोकपाटी न्यूज ६ माघ २०७६ , सोमबार किरात शब्द अनेक जातिहरूलाई बुझाउने पुञ्ज हो। कि...